fav-logo

جاوید مقدم

Search
Close this search box.

وبلاگ

آموزش بازاریابی بلاگ دیجیتال مارکتینگ

ویدیو مارکتینگ چیست؟

What-is-video-marketing

ویدیو مارکتینگ چیست؟

در این مقاله در مورد یکی از انواع بازاریابی، به نام ویدیو مارکتینگ صحبت خواهیم کرد.

ویدیو مارکتینگ چیست؟

ویدیو مارکتینگ به معنی ساخت ویدیو از محصول یا خدمات و منتشر کردن آن در رسانه‌های مختلف است تا بتواند مخاطب هدف را جذب کند. در ویدیو مارکتینگ، توجه مخاطب به وسیله یک ویدیو تبلیغاتی به محصولات یک برند جلب می‌شود. همچنین شامل تولید و انتشار ویدیو در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی است که به دنبال جذب مشتری و در نتیجه افزایش فروش است.

هر کسب‌وکاری با توجه به حوزه کاری خود می‌تواند هدف متفاوتی از ویدیو مارکتینگ داشته باشد. برخی افراد فکر می‌کنند با ویدیو مارکتینگ باید فروش افزایش پیدا کند در صورتی ‌که هدف اصلی ویدیو مارکتینگ و سایر ابزارهای مارکتینگ برند سازی است. چون تا برندسازی درستی انجام نشود، فروش هم اتفاق نمی‌افتد.

اهداف اصلی ویدیو مارکتینگ چیست؟

اهداف اصلی ویدیو مارکتینگ چیست؟

۱. افزایش آگاهی در مورد برند

ویدیو ابزار مناسبی برای اطلاع‌رسانی در مورد محصولات یا خدمات است. می‌توانید از ویدیوهایی استفاده کنید که صنعت شما را تحلیل و روند پیشرفت از ابتدا تا الآن را نشان دهد.

۲. تعامل بیشتر با مخاطب

ویدیوی تولیدشده باید به اندازه‌ای جذاب باشد که کاربران را وادار به تعامل کند. با لایک کردن، کامنت گذاشتن، یا با اشتراک‌گذاری دیگر دوستان را هم از این ویدیو مطلع کند. همچنین این تعامل باعث بیشتر شدن حس اعتماد بین کاربران می‌شود. زیرا وقتی متوجه می‌شوند دوستشان ویدیوی شما را به اشتراک گذاشته است، ناخودآگاه حس اعتمادی در مورد برند شما در ذهنش ایجاد می‌شود.

۳. افزایش آموزش کاربران و مشتریان

یکی دیگر از اهداف ویدیو مارکتینگ بحث آموزش کاربران است و به این نوع محتوا، محتوای آموزشی می‌گویند. این آموزش از راه ویدیو مارکتینگ بسیار سریع‌تر و راحت‌تر انجام می‌شود. مثلاً می‌توانید همه سؤالات مربوط به محصول یا خدماتتان را در قالب یک ویدیو تولید کرده و به کاربران نشان دهید.

۴. افزایش فروش

هدف نهایی که بعضی از کاربران به دنبال رسیدن به آن با استفاده از ویدیو مارکتینگ هستند، افزایش فروش است. طبق تحقیقات سایت‌هایی که از ویدیو برای تبلیغ محصولات خود استفاده کرده‌اند نسبت به کسب‌وکارهایی که بودجه خود را صرف تبلیغات گسترده کرده‌اند، کاربران بیشتری را جذب کرده و در نتیجه فروش بیشتری هم دارند.

۵. افزایش بازدید

یکی از اولین هدف‌هایی که در ویدیو مارکتینگ بیان می‌شود، افزایش ترافیک است. گوگل به لینک‌هایی که از طریق ویدیو به سایت شما هدایت می‌شود، خیلی علاقه‌مند است.

برای تدوین استراتژی ویدیو مارکتینگ چه گام‌هایی باید طی شود؟

  • هدف خود را مشخص کنید
  • مخاطب هدف را شناسایی کنید
  • داستان خود را برای جذب مخاطب مشخص کنید
  • خلاقیت را جدی بگیرید
  • تقویم تولید و انتشار محتوا داشته باشید
  • بودجه و هزینه‌ای که می‌توانید صرف این موضوع کنید را مشخص کنید

ویدیو مارکتینگ

دلایل اهمیت ویدیو مارکتینگ چیست؟

۱. مشتریان توجه ویژه‌ای به ویدیو دارند

شما از طریق ویدیو مارکتینگ می‌توانید برندتان را به کاربران معرفی کنید. زیرا مردم با داستان ارتباط بهتری برقرار می‌کنند و داستان می‌تواند احساسات مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد.

امروزه، مردم نسبت به قبل مشغله‌های بیشتر و زمان کمتری برای مطالعه توضیحات طولانی محصولات دارند. بنابراین، ویدیو بهترین راه معرفی محصولات به مخاطبان و جلب توجه آن‌ها است. طبق تحقیقات مشتریان به ویدیو نسبت به متن و عکس توجه بیشتری دارند و بیشتر آن را می‌بینند.

۲. تبلیغات ویدیویی به فروش سریع‌تر کمک می‌کند

حقیقت غیر قابل انکاری که درباره محتوای ویدیویی وجود دارد، این است که به طرز شگفت‌انگیزی باعث افزایش میزان فروش می‌شود. همچنین، تجربه ثابت کرده است که اضافه کردن ویدیو در صفحه فرود محصول، باعث افزایش ۸۰ درصدی نرخ تبدیل می‌شود.

بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های فروش آنلاین دنیا مانند آمازون، گفته‌اند که با کمک گرفتن از ویدیو مارکتینگ به وب‌سایت خود، نرخ فروش آن‌ها حدود ۳۵ درصد بیشتر شده است.

۳. کاربران ویدیو را به اشتراک می‌گذارند

در شبکه‌های اجتماعی معمولاً افراد ویدیوی جالبی که می‌بینند آن را با دوستان یا خانواده به اشتراک می‌گذارند. همین موضوع کمک می‌کند افراد بیشتری با محصولات و برند شما آشنا شوند.

ویدیوها به شدت در شبکه‌های اجتماعی مورد استقبال قرار می‌گیرند و به اشتراک گذاشته می‌شوند. نوع ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند، متفاوت هستند و باید جنبه تفریحی آن‌ها بیشتر باشد. به طور کلی، ویدیوهای جذابی که توسط برندها ساخته می‌شوند، به صورت چشمگیری وایرال می‌شوند. وایرال شدن محتواهای یک برند، منجر به افزایش آگاهی از برند می‌شود.

آگاهی از برند

۴. ویدیوها فرمت مناسبی برای اطلاع‌رسانی و آموزش هستند

مزیت استفاده از ویدیو در آموزش این است که می‌توان تمامی جنبه‌ها به صورت کاملاً زنده نمایش داد ولی در عکس و تصویر محدودیت‌هایی وجود دارد و نمی‌توان هر نوع مطلبی را با آن‌ها به صورت کامل آموزش داد.

۵. موتورهای جستجو توجه ویژه‌ای به ویدیو دارند

امروزه موتورهای جستجو توجه ویژه‌ای به ویدیو مارکتینگ دارند. هرچه زمان صرف‌شده در وب‌سایت بیشتر باشد، اعتماد گوگل و سایر موتورهای جستجو به وب‌سایت شما نیز بیشتر می‌شود. طبق آمار منتشرشده در صورتی که در وب‌سایت خود، ویدیو داشته باشید، احتمال نمایش وب‌سایت شما در صفحه اول گوگل، ۵۳ برابر می‌شود.

همچنین، وب‌سایت‌هایی که دارای ویدیو هستند، افزایش ۴۱ درصدی ترافیک ارگانیک را نسبت به سایر وب‌سایت‌ها تجربه کرده‌اند. این آمار، اهمیت ویدیو مارکتینگ در سئو را به خوبی نمایش می‌دهد. همچنین در قسمت جستجوی ویدیو، بهترین ویدیو بر اساس رتبه‌بندی نمایش داده می‌شود. به اشتراک گذاشته شدن ویدیوها در شبکه‌های اجتماعی و قرار دادن آن‌ها در بلاگ از مهم‌ترین عواملی افزایش رتبه یک ویدیو می‌شوند و همچنین می‌توانند توجه کاربران را به خود جلب کنند.

۶. ویدیو در مدت کوتاه اطلاعات زیادی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

با استفاده از ویدیو مارکتینگ، می‌توانید مطالب زیادی نسبت به عکس و تصویر و در زمان کوتاه‌تری بیان کنید. برای خواندن یک متن معمولی مدت زمان بیشتری مورد نیاز است در صورتی که همان مطلب را می‌توان در عرض ۳۰ ثانیه با ویدیو به کاربران نمایش داد.

۷. با استفاده از ویدیو، مفهوم را راحت‌تر می‌توان بیان کرد

 

ویدیو مارکتینگ چیه؟

در ویدیو مارکتینگ به دلیل اینکه از انواع حالت‌های گرافیکی، صدا، نور و … برای تولید فیلم استفاده کرده است، ارتباط بهتری هم با مخاطبان برقرار می‌کند. اثر احساسی که ویدیو مارکتینگ دارد، بسیار بیشتر از بقیه حالت‌ها است. ویدیوها به سادگی می‌توانند مفهومی که مد نظر بازاریابان است را به مخاطبان منتقل کنند.

بر اساس گزارش منتشرشده توسط HubSpot، حدود ۹۷ درصد از بازاریابان ادعا می‌کنند که ویدیوها به مشتریان کمک می‌کند تا محصولات را بهتر درک کنند. به علاوه، صحبت‌های طولانی برای توضیح یک مسئله، برای مخاطبان خسته‌کننده خواهد شد، اما ویدیوها می‌توانند مفاهیم را به صورت ساده و سرگرم‌کننده‌ای توضیح دهند.

۸. ویدیو مارکتینگ باعث افزایش ROI می‌شود

همه میدانیم که تولید ویدیو کار ساده‌ای نیست اما بسیاری از کسب‌وکارها می‌گویند، تولید ویدیو نرخ بازگشت سرمایه بالایی برایشان ایجاد کرده است. چون چندین برابر هزینه‌ای که برای تولید ویدیو کرده‌اند به دست می‌آورند. هرچقدر میزان بودجه‌ای که برای ویدیو صرف کرده‌اند کمتر و تأثیرگذاری بیشتری در بین کاربران داشته باشد، نرخ بازگشت سرمایه بالاتر است. همچنین ویدیو مارکتینگ انواع مختلفی دارد و همیشه نیازی به صرف هزینه زیاد برای تجهیزات تولید ویدیو نیست، بلکه این، محتوای ویدیو است که باعث تأثیرگذاری و موفقیت آن می‌شود. حتماً خودتان نیز با ویدیوهایی روبرو شده‌اید که حرفه‌ای نبوده‌اند و حتی با دوربین موبایل ضبط شده‌اند، اما مورد توجه بسیاری از مردم قرارگرفته‌اند.

۹. ویدیو مارکتینگ به اعتمادسازی نسبت به برند شما کمک می‌کند

کاربران با محتواهایی که اعتماد آن‌ها را جلب کند ارتباط برقرار می‌کنند. اعتمادسازی باید به صورت هدف جدی کسب‌وکارها در نظر گرفته شود. برای جلب اعتماد مخاطبان، باید هدف اصلی که فروش است مدتی متوقف کنید و به این فکر کنید که چگونه می‌توانید اطلاعات مفید در اختیار مخاطبان قرار دهید.

این را در نظر داشته باشید که بهترین محتوای ممکن برای جلب اعتماد مخاطب، محتوای ویدیویی است. ویدیو مارکتینگ به مخاطب کمک می‌کند تا اطلاعات مورد نیاز درباره محصول و برند را به صورت ساده به دست آورند و به آن اعتماد کنند. هدایت مستقیم کاربران به صفحه خرید، بدون دادن اطلاعات مفید درباره محصول، به ندرت باعث اعتماد مخاطب و تبدیل او به مشتری می‌شود.

ویدیو مارکتینگ، بهترین راه برای ایجاد حس اعتماد در مخاطب است و به عنوان یک ضرورت محسوب می‌شود. جالب است بدانید که ۵۷ درصد از مصرف‌کنندگان می‌گویند که تماشای ویدیوهای محصول مورد نظر، تصمیم آن‌ها برای خرید آنلاین را قطعی‌تر می‌کند.

۱۰. ویدیو مارکتینگ کمک می‌کند تا شما منحصربه‌فرد باشید

ویدیو مارکتینگ کمک می‌کند تا شما منحصربه‌فرد باشید

برندی که نسبت به رقبا منحصربه‌فرد باشد با افزایش فروش روبه‌رو خواهد شد. این موضوع با تولید و انتشار ویدیوی با کیفیت امکان‌پذیر است. اما باید این ویدیوها به اندازه کافی تأثیرگذار باشد و استفاده از داستان‌سرایی جذاب و انتشار ویدیو در رسانه‌های مناسب، مهم‌ترین پارامترها در منحصربه‌فرد بودن برند شما است.

معایب ویدیو مارکتینگ

  • ساخت ویدیو گران‌تر از محتوای نوشتاری است: برای نوشتن محتوای نوشتاری فقط به یک سیستم کامپیوتری احتیاج دارید که بتواند کار تایپ را انجام دهد. این کار نیاز به تخصص‌های ویژه و صرف هزینه زیاد ندارد. اما برای ساخت ویدیو باید نحوه کار با نرم‌افزارهای مختلف را بدانید. برای تهیه محتوای ویدیویی به مطالب جدید نیاز دارید که تمامی این موارد باعث گران‌تر شدن بازاریابی ویدیویی می‌شود.
  • ویدیو مارکتینگ به زمان بیشتری احتیاج دارد: ساخت ویدیو نسبت به نوشتن محتوای نوشتاری به زمان بیشتری احتیاج دارد. برای داشتن یک ویدیو باید هم به ساختار فنی آن دقت کنید و هم محتوای مناسبی را برای آن در نظر بگیرید. به همین دلیل فراهم کردن این شرایط زمان‌بر است.
  • مشکلات فنی در مورد ویدیو بیشتر است: این ایراد از لحاظ فنی به بازاریابی ویدیویی وارد نیست، اما باید بپذیریم که در برخی مناطق امکانات لازم برای نشان دادن ویدیو به شکل مناسب وجود ندارد. پایین بودن سرعت بارگذاری ویدیو در برخی مناطق، نبود زیرساخت‌های لازم برای نمایش فیلم یا نداشتن برخی امکانات در وب‌سایت‌ها از مهم‌ترین ایرادات است که در این حوزه وارد می‌شود.
  • نمایش ویدیو مصرف اینترنت را افزایش می‌دهد: مشاهده ویدیو نسبت به محتوای متنی حجم اینترنت بیشتری مصرف می‌کند. به همین دلیل کاربرانی که از اینترنت حجمی استفاده می‌کنند تمایل کمتری به دیدن فیلم دارند. اکثراً فیلم‌های کوتاه با حجم کم مورد توجه کاربران است.

ویدیوهای تولیدشده در چه فضایی قابل نمایش است؟

  • انتشار ویدیو در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک، گوگل پلاس، لینکدین و…
  • نمایش ویدیو به عنوان تبلیغات در سایت‌های ویدیو مارکتینگ
  • تبلیغات با ویدیو مدنظر در تلویزیون
  • وب‌سایت‌های اشتراک‌گذاری ویدیو فارسی و انگلیسی مانند آپارات، نماشا، تماشا، یوتیوب و…
  • نمایش ویدیو به مشتریان در جلسات و همایش‌ها
  • نمایش ویدیو در نمایشگاه‌ها و رویدادها

چگونه می‌توان ویدیو تبلیغاتی خوب و کم‌هزینه ساخت؟

ویدیو تبلیغاتی

برای اینکه بتوانید خودتان ویدیوهای خوب و جذاب تهیه کنید باید کار با این موارد را یاد بگیرید:

  • استفاده مناسب از نور و دوربین
  • آموزش استفاده از یک نرم‌افزار ویرایش و تدوین فیلم

نکته مهم خلاقیت است. در ساخت ویدیو تبلیغاتی باید کاملاً خلاق عمل کنید. امروزه طرح‌های مینیمال یا همان ساده، یعنی ایده‌هایی که با ساده‌ترین حالت منظور را به مخاطب بفهماند بسیار مورد پسند است.

دلایل استفاده ویدیو مارکتینگ به طور خلاصه

  1. اعتمادسازی: ویدیو مارکتینگ فرصتی است برای جلب اعتماد مخاطبان
  2. تأثیر چند برابری ویدیو نسبت سایر تبلیغات
  3. تبدیل مخاطب به مشتری و در نتیجه فروش بیشتر
  4. افزایش تعاملات: محتوای ویدیویی باعث افزایش تعامل مخاطب می‌شود
  5. جذب بازدیدکننده: ویدیو مارکتینگ باعث افزایش بازدید سایت و برند شما می‌شود
  6. عدم محدودیت در نمایش و معرفی محصول و خدمات

نحوه استفاده از ویدیو مارکتینگ در اینستاگرام

نحوه استفاده از ویدیو مارکتینگ در اینستاگرام

برای اینکه بتوانید از ویدیو مارکتینگ در اینستاگرام بیشترین نتیجه را بگیرید باید به نکات زیر توجه کنید:

  • ویدیوهای شما باید قالب خاصی داشته باشد به طوری که اگر این ویدیو در هر کانال یا وب‌سایت دیگری مشاهده شود، مخاطب متوجه شود که مختص کسب‌وکار شماست.
  • یکی از اصول فعالیت در اینستاگرام داشتن نظم در انتشار محتوا است. پس تقویم محتوایی داشته باشید و هر ویدیو را در روز و ساعت مناسب منتشر کنید.
  • اینستاگرام ابزارهایی در اختیار شما قرار می‌دهد که بتوانید روند کار و فعالیت خود را تجزیه تحلیل کرده و با اطلاع از نقاط ضعف و قوت برای ادامه فعالیت‌ها استفاده کنید.
  • سعی کنید به کمک ویدیو یک چهره انسانی به برند خود بدهید و با مخاطبان به خوبی ارتباط برقرار کنید.
  • مخاطبان خود را به خوبی بشناسید.
  • ویدیوهای شما باید ترکیبی از ویدیوهای آموزشی، معرفی خدمات و محصولات و ویدیوهای برندینگ باشد.
  • برای اینستاگرام سعی کنید ویدیوهای خود را کوتاه بسازید. زیرا ویدیوهای طولانی از حوصله مخاطب خارج است و اگر جذاب نباشد مخاطب تا آخران را دنبال نمی‌کند.
  • به ویدیوهای خود زیرنویس اضافه کنید تا افراد ناشنوا یا افرادی که به هر دلیلی نمی‌توانند ویدیو را با صدا گوش کنند از زیرنویس استفاده کنند.

جمع‌بندی

در این ویدیو در مورد اهمیت ویدیو مارکتینگ صحبت کردیم. ویدیو مارکتینگ یکی از مهم‌ترین روش‌های مارکتینگ است که نادیده گرفتن آن می‌تواند به شدت در رسیدن شما به هدف تأثیر منفی داشته باشد. همچنین در ادامه لزوم استفاده از این روش و مزایا و معایب آن مطرح شد. مشخص کردیم که از ویدیو مارکتینگ در چه فضاهایی می‌شود استفاده کرد و برای استفاده از آن در اینستاگرام باید چه نکاتی را در نظر گرفت.

برای آموزش‌های بیشتر در مورد بازاریابی و فروش، سایر مقالات وب‌سایت ما در این مورد را مطالعه بفرمایید.

برای دریافت مطالب جدید در پیج اینستاگرام و کانال تلگرام جاوید مقدم عضو شوید.

حتما نظراتتان را زیر این مطلب بنویسید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *