fav-logo

جاوید مقدم

Search
Close this search box.

وبلاگ

برندینگ بلاگ کسب و کار

برندسازی شخصی با ۸ نکته طلایی

personal-branding

برندسازی شخصی با ۸ نکته طلایی

تو این مقاله قراره در مورد برندسازی شخصی صحبت کنیم و هر چیزی که در این مورد باید بدونی رو بگیم. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باش و اگه سؤالی داشتی بپرس.

برندسازی شخصی چیست؟

برندسازی شخصی یک فراینده که هدفش نظارت بر عملکرد برند و تصویری که از شما و برندتون تو ذهن مخاطب باقی می‌مونه هست. این تصویر ویژگی‌ها و برتری‌های شما رو بیان می‌کنه و چهارچوب کلی و اصولی که برند شما داره رو به مخاطب یادآوری می‌کنه. افراد با برندسازی شخصی متوجه میشن شما چه عملکردی دارین و ارتباط با شما می‌تونه چه ارزشی براشون ایجاد کنه.

برندسازی شخصی چیست؟

برندسازی شخصی یک پروژه نیست که یک بار انجام و تموم بشه، بلکه یه فرایند هست. نمی‌تونین یک روز تصمیم به داشتن برند شخصی بگیرین و بعد از یک سال فکر کنین برندسازی شخصی انجام شده و کاری باقی نمونده. شما همیشه درگیر فرایند برندسازی باقی می‌مونین. فعالیت‌ها و کارهای دیگه تو راستای فرایند برندسازی شخصی هست.

تو برندسازی شخصی روی تصویری که تو ذهن مخاطب می‌سازین کار می‌کنین و تلاش می‌کنین تصویر خوبی تو ذهن مشتری باقی بمونه. وقتی شما تو جمعی حضور ندارین و اونجا دیگران در مورد شما و برندتون صحبت می‌کنن. این صحبت‌ها و نظراتشون اصل و عصاره برندسازی شخصی شما هست. یک ویژگی بسیار مهم تو بحث برندسازی شخصی این هست که شما باید ارزشی برای مخاطب‌ها ایجاد کنین. چون سؤالی که مخاطب‌ها در مورد برند شما دارن این موارد هستن:

  • این برند برای من سودی داره؟
  • این برند چه ارزشی رو برای من ایجاد می‌کنه که برندهای دیگه نمی‌تونن اون ارزش رو به وجود بیارن؟

مراحل برندسازی شخصی در پنج قدم بیان شده:

  1. شناخت خود و توانایی‌ها و نقاط قوت و نقاط ضعف
  2.  شناخت محیط شامل مخاطبان، مشتریان، رقبا
  3. تعریف برند و مشخص کردن هویت برند
  4. برنامه‌ریزی برای ارتباطات مخاطب با برند
  5. حفظ و نگهداری برند

یک برند هر چیزی می‌تونه باشه. ممکنه اسمتون باشه یا لحن صدا، اعتبار شما، نمادی که استفاده می‌کنین و … با این ویژگی که شما رو از بقیه متمایز کنه. برندسازی شخصی همون چیزیه که شما رو منحصربه‌فرد می‌کنه و به شما احساس با ارزش بودن هدیه میده. پیشنهاد میکنم مقاله برندینگ رو هم مطالعه کنین.

نحوه برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ

نحوه برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ

قدم اول: مشخص کنین که کی هستین

اولین مرحله برای داشتن یه برند شخصی پر قدرت اینه که به مخاطب بگید که کی هستین. برند شما اینجوری به مخاطب شناسونده میشه.

برندسازی شخصی شما طبق مهارت‌ها، علایق، ارزش‌هاتون ساخته میشه. پس تو مرحله اول باید خودتون رو به خوبی بشناسین.

قدم دوم: مشخص کنین چه کاری قراره انجام بدین

تو این مرحله باید مشخص کنین می‌خواین با برندسازی شخصی چه کاری انجام بدین و سؤال‌های زیر رو از خودتون بپرسین.

  • از جنبه شخصی و حرفه‌ای می‌خوام چه کاری انجام بدم؟
  • دوست دارم با چه ویژگی و عملکردی شناخته بشم؟
  • اگه می‌شد تو یه موضوعی ماهرترین فرد جهان باشم اون موضوع چی هست؟

جواب دادن به این سؤال به تقویت شکل‌گیری برند شخصی شما کمک می‌کنه

قدم سوم: مخاطب هدف رو مشخص کنین

شما نمی‌تونین برای همه خدمات ارائه بدین. چون هر چقدر این بازه مخاطب‌ها بزرگ‌تر باشه ممکنه شما رو از هدف دورتر کنه. اصولاً یه جمعیت اصلی از افرادی که برند شما روشون تأثیر بیشتری داره یا برند شما می‌تونه نیاز اون‌ها رو برطرف کنه وجود دارن. این افراد همون مخاطب‌های هدف شما هستن و شما باید بهترین و خاص‌ترین خدماتتون رو به اون ها ارائه بدین.

حالا برای اینکه مخاطب هدف رو به خوبی شناسایی کنین باید به این سؤال‌ها جواب بدین.

  • من به چه افرادی می‌تونم کمک کنم؟
  • من دوست دارم به چه قشر از جامعه کمک کنم؟
  • از نظر من چه افرادی بیشتر تحت تأثیر برندم قرار می‌گیرن؟

برای تعیین جامعه هدف مشخص کردن پرسونا تأثیر زیادی روی راحت‌تر کردن کار شما داره. پرسونا چه اطلاعاتی بهتون میده:

  • جمعیت‌شناسی: سن- جنسیت – وضعیت تأهل – سطح تحصیلات – حرفه و شغل
  • خواسته‌ها و آرزوها: خواسته‌های آینده اون ها – اهدافشون
  • چالش‌ها: موانعی که با اون ها روبه‌رو هستن – دلیل اینکه به هدفشون نرسیدن

قدم چهارم: برندسازی شخصی شما چه مزایایی نسبت به رقبا داره

برند شما باید مجموع خدمات و مزایایی که ارائه میده رو تو قالب یه جمله ساده و روان بیان کنه. این جمله می‌تونه توصیف مهم‌ترین عملکردتون برای مخاطب باشه. لازم نیست تو این جمله همه چیز در مورد برند رو بگین اما باید هدف اصلی رو در خودش داشته باشه و جمله‌ای باشه که تو ذهن مخاطب ماندگار بشه.

قدم پنجم: خودتان رو به چشم یه برند قدرتمند ببینین

وقتی که اسم و مخاطب‌های برندتون رو مشخص کردین دیگه نباید خودتون رو به عنوان یه فرد معمولی ببینین بلکه باید به چشم یه برند به خودتون نگاه کنین. پس هر جا که به نوعی با مخاطب ارتباط داشتین تو شبکه‌های مجازی، ایمیل و… از طرف یه برند با مخاطب صحبت کنین یا پیام بذارین.

قدم ششم: برای برندسازی شخصی وب‌سایت تهیه کنین

مخاطب‌ها برای اینکه بدونن شما کی هستین و چیکار می‌کنین تو مرحله اول به وب‌سایت شما مراجعه می‌کنن. و تو وب‌سایت بازدیدکننده‌ها به مشتری تبدیل میشن. پس از اهمیت اون غافل نشین. برای اینکه وب‌سایت خوبی داشته باشین باید به مشتری نشون بدین که چجوری می‌خواین به حل مشکلش کمک کنین. اگه این موضوع رو نتونین نشون بدین مخاطب‌ها خیلی زود سایت شما رو ترک می‌کنن.

یه وب‌سایت خوب که نشون دهنده برندسازی شخصی شماست چه فاکتورهایی داره؟

 

  • برای برند اسم و لوگو طراحی کنین. چون داشتن لوگوی جذاب و حرفه‌ای جدیت و اهمیت برند رو نشون میده و این احساس رو به مشتری هم انتقال میده. می‌تونین از مقاله انتخاب نام برند کمک بگیرین.
  • تو صفحه اول وب‌سایت شعار برندتون رو جایی که خوانایی خوبی هم داره، بنویسین. طوری که بازدیدکنندگان بعد از ورود به سایت پیام رو ببینن. این کار اون‌ها رو به سمت برند شما جذب می‌کنه و باعث میشه بیشتر در موردش تحقیق کنن.
  • از عکس‌های حرفه‌ای استفاده کنین. حتی می‌تونین برای عکس‌های وب‌سایتتون از یه عکاس کمک بگیرین. تصاویر بی‌کیفیت ضعف برندتون رو نشون میده.
  • اگه مدرک و گواهی‌نامه تو حوزه کاری دارین حتماً ارائه بدین. چون نشون میده شما مهارت این کار رو دارین و می‌تونین مشکلات مرتبط با مخاطب‌ها رو حل کنین.
  • حتماً از کال تو اکشن (CTA) استفاده کنین. شما دوست ندارین که مخاطب‌ها بیان وب‌سایتتون رو ببین و همینجوری خارج بشن. پس خواستتون رو مطرح کنین. مثلاً می‌تونین بگین وبینار شما رو ببینن یا برای مشاوره رایگان ثبت نام کنن و…
  • تو وب‌سایت، صفحه تماس با ما داشته باشین تا مخاطب بتونه از طریق اون با برند شما در ارتباط باشه.

قدم هفتم: استراتژی محتوایی داشته باشین

یه راه اصلی برای داشتن برندسازی شخصی داشتن یه استراتژی محتوای خوب و هدفمند هست. منظورمون از محتوا پست‌های بلاگ، ویدئوها، مطالبی که تو شبکه اجتماعی گذاشته میشه و… هست. هر کدوم از این محتواها باید تو مسیر مشخصی باشه. این مسیر در جهت برندسازی و شناسوندن برند به مخاطب‌ها هست.

برای داشتن استراتژی محتوا باید چیکار کرد؟

  • تو زمان‌های مشخص مثلاً روزانه، هفتگی و… محتوای خاص و مشخصی منتشر کنین. این محتواها باید به تقویت برند شما کمک کنه. ممکنه طبق برنامه در مورد موضوعات متفاوتی محتوا تولید کنین ولی باید همه محتواها با برند شخصی ارتباط داشته باشه.
  • قطعات کوچک‌تر محتوا رو تو همه کانال‌هایی که دارین به اشتراک بگذارین. وقتی محتوا رو به قطعات کوچک‌تر تقسیم کردین اون رو تو تمام کانال‌ها مثل فیس‌بوک، اینستاگرام، لینکدین، توییتر و ایمیل قرار بدین.
  • تو فرایند تولید محتوا پیوستگی رو رعایت کنین. یادتون باشه که با ثبات و پیوستگی به موفقیت می‌رسین. اینجوری مخاطب هدف خودتون رو پیدا می‌کنین و اون‌ها رو برای خودتون حفظ می‌کنین.

قدم هشتم: دائماً در حال ارزش دادن به مخاطب باشین

وقتی که برندسازی شخصی انجام دادین باید به طور مداوم مطالب مفید و ارزشمند ارائه بدین. حتی تو زمانی که دارین مخاطب رو دعوت به خرید از برندتون می‌کنین باید یه ارزشی بهش ارائه بدین. مثل تخفیف، باشگاه مشتریان و… و در کنارش محتواهای ارزشی و آموزشی رو ادامه بدین.

در نهایت شما باید فایده و ارزش برند رو به مشتری نشون بدین تا مشتری جذب برندتون بشه و بهش وفادار بمونه.

مزایای برندسازی شخصی

مزایای برندسازی شخصی

برندسازی شخصی مزایای زیادی داره و با برند شخصی می‌تونین تصورات مخاطب رو نسبت به خودتون تقویت کنین و به اهداف بازاریابی نزدیک‌تر بشین. اما این مزایا چه چیزهایی هستن؟

دیده شدن رسانه‌های اجتماعی و فضای آنلاین

وقتی که برندسازی شخصی رو توسعه میدین برای مخاطب‌ها در دسترس‌تر و قابل اعتمادتر میشین. چون مخاطب با یه سرچ ساده می‌تونه شما رو پیدا کنه و تو کانال‌های مختلف با شما و برندتون در ارتباط باشه.

افزایش اعتماد به نفس

برندسازی شخصی به بیشتر شدن اعتماد به نفس کمک می‌کنه. اینجوری تو برخورد با مخاطب‌ها کمتر احساس نگرانی و استرس دارین و راحت‌تر می‌تونین هدف و منظورتون رو به اون ها برسونین و سریع‌تر به اهداف بازاریابی برسین.

دست یافتن به اهداف

ساخت یه برند شخصی به اعتماد مشتریان و همراهی اون‌ها با شما کمک زیادی می‌کنه. چون وقتی مخاطب شما رو بشناسه راحت‌تر اعتماد می‌کنه و کمک می‌کنه راحت‌تر به اهدافتون برسین و رسیدن به خواسته‌ها تو مدت زمان کمتری اتفاق بیوفته.

قدرت بخشیدن به کسب‌وکار

قدرت یه کسب‌وکار تو برندسازی شخصی خلاصه میشه. این برند می‌تونه آینده کسب‌وکار رو تغییر بده و با پیشرفت برند ممکنه از مقیاس منطقه‌ای و شهری، به مقیاس کشوری یا حتی جهانی توسعه پیدا کنه. نداشتن برند به شدت به بیزینس آسیب وارد می‌کنه.

به دست آوردن شهرت شخصی

با داشتن یه برند، هم کسب‌وکارت و هم خودت بین افراد شناخته میشین و درکل اعتبار صاحبین برند هم بیشتر میشه. اینجوری روابط شخص به شخص می‌تونه بهتون کمک کنه تا برند خودتون رو راحت‌تر معرفی کنین و کسب‌وکارتون رو رونق بدین.

افزایش مشارکت با دیگران

با برندسازی شخصی می‌تونین با افراد و صنایع مختلف آشنا شین و با صاحبین کسب‌وکار دیگه ارتباط برقرار کنین و اینجوری کسب‌وکار خودتون رو هم توسعه بدین.

جمع‌بندی

تو این مقاله در مورد برندسازی شخصی صحبت کردیم. گفتیم که برند سازی چه اهمیتی برای توسعه کسب‌وکار داره. و اینکه برای ایجاد برند شخصی چه مراحلی باید طی بشه مثلاً مخاطب هدف رو مشخص کنین، وب‌سایت تهیه کنین، استراتژی محتوایی داشته باشین و… . در نهایت در مورد مزایای برندسازی شخصی گفتیم و این مورد که چجوری می‌تونه آینده کسب‌وکارتون رو متحول کنه و به رشد و توسعه اون کمک کنه.

برای دریافت مطالب جدید در پیج اینستاگرام و کانال تلگرام جاوید مقدم عضو شید.

حتما نظراتتون رو زیر این مطلب برامون بنویسید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *