fav-logo

جاوید مقدم

Search
Close this search box.

وبلاگ

بلاگ دانش مالی

تاثیر پول بر شادی

The-effect-of-money-on-happiness

تاثیر پول بر شادی

مقدمه‌ای بر تاثیر پول بر شادی

اغلب افراد در زندگی به این عقیده باور دارند که پول باعث خوشبختی انسان در زندگی می‌شود و تاثیر پول بر شادی بسیار زیاد است. اما آیا واقعاً همینطور است؟ باید بگوییم که پاسخ به این سؤال به تعریف هر فردی از خوشبختی بستگی دارد. محققان طی یک پژوهش جدید ادعا داشته‌اند که ممکن است پول قادر به تأمین امنیت شما باشد، لیکن تمام شادی و خوشبختی را نمی‌توانید با پول به دست آورید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در خصوص تاثیر پول بر شادی صحبت کنیم.

رابطه میان پول و شادی

رابطه میان پول و شادی

رابطه پیچیده و مبهمی میان پول و شادی برقرار است. محققان طی بررسی‌هایی که در زندگی اشخاصی که به صورت ناگهانی پولدار شده‌اند مانند برندگان قرعه‌کشی، به این نتیجه دست پیدا کرده‌اند که به دست آوردن ثروت لزوماً به معنی شادی و خوشبختی بیشتر نیست. نتایج حاصل‌شده در این خصوص حاکی از آن است که پول روزی به دست می‌آید و در روز دیگری خرج می‌شود. در حالی که احساس شادمانی و خوشبختی ما تا حدود بسیاری ثابت باقی خواهد ماند.

از سویی دیگر، هنگامی که زندگی افراد فقیر را مشاهده می‌کنیم، با یک تصویر متفاوت مواجه می‌شویم. در یک جامعه خاص، اشخاص ثروتمند شادتر از افرادی هستند که پول کافی ندارند و تاثیر پول بر شادی به خوبی واضح است. افراد پولدار به طور متوسط نسبت به کم‌درآمدها روحیه شادتری دارند، چرا که آن‌ها نگرانی‌هایی اعم از محل زندگی، غذا، وسایل رفاهی و مخارج زندگی خود را ندارند. همین مسئله موجب پیچیده شدن ارتباط پول و شادی خواهد شد.

دلایل تاثیر پول بر شادی و اهمیت آن در زندگی

تاثیر پول بر شادی و خوشبختی چیست؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال، سه دلیل از عللی که پول می‌تواند واقعاً باعث شادی در زندگی شود را توضیح خواهیم داد.

۱) افزایش رفاه

هیچ کسی از زندگی کردن در شرایط سخت و عدم وجود امکانات لذت نمی‌برد. همه افراد به دنبال رفاه هستند. پول با خود رفاه می‌آورد و رفاه نیز باعث شادی در زندگی افراد می‌شود. حتی تاثیر پول در ازدواج و زندگی مشترک بسیار زیاد است. علاوه بر این هنگامی که قادر باشید به راحتی هر آنچه را که می‌خواهید بخرید، همین امر بر روحیه شما تاثیر مثبت خواهد گذاشت و باعث شادی شما می‌شود. بررسی‌های دانشمندان حاکی از آن است که هنگام خرج کردن پول، بخشی از مغز فعال می‌شود که مرتبط با دریافت احساس درد است.

ولی از سویی دیگر به دست آوردن آنچه که به آن علاقه‌مند هستیم، برای ما لذت‌بخش خواهد بود. زمانی که به لحاظ مالی تحت فشار باشیم، در هنگام پرداخت پول آن احساس درد برای ما پررنگ‌تر می‌شود. اما چنانچه به لحاظ مالی هیچ نگرانی و دغدغه‌ای نداشته باشیم، احساس لذت به دست آوردن آنچه که دوست داریم برای ما پررنگ‌تر خواهد شد. در نهایت به این خاطر می‌توان گفت که پول و شادی با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند و تاثیر پول بر شادی آشکارا ملاحظه می‌گردد. به این معنی که پول باعث شادی و خوشبختی در زندگی می‌شود.

دلایل تاثیر پول بر شادی و اهمیت آن در زندگی

۲) کاهش استرس

پولدار بودن استرس‌های افراد را در خصوص مشکلات مالی کاهش می‌دهد. زمانی که به اندازه‌ای پولدار باشیم که به راحتی از عهده هزینه‌های ماهانه خود بربیاییم، یقیناً از این بابت استرسی هم نخواهیم داشت. حال اگر تحت این شرایط هزینه تحصیلات فرزندان نیز به سایر هزینه‌ها اضافه گردد چه خواهد شد؟ در صورتی که این هزینه‌ها بیش از توان مالی ما باشد به طور قطع دچار استرس خواهیم شد. این استرس و نگرانی می‌تواند شادی و خوشبختی را از زندگی ما دور کند.

در صورتی که به اندازه‌ای پولدار باشیم که هیچ‌گونه استرسی در برابر هزینه‌های گوناگون نداشته باشیم و نگران مخارج زندگی خود نباشیم، مطمئناً آرامش بیشتری در زندگی نصیب ما خواهد شد و همین آرامش، شادی بیشتری را برای ما به ارمغان می‌آورد و نتیجه ارتباط پول و شادی محسوب می‌شود. بنابراین باز هم می‌توان گفت تاثیر پول بر شادی قابل انکار نبوده و با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند.

۳) کمک به سایرین

کمک به سایرین و برطرف نمودن مشکلات آن‌ها باعث به وجود آمدن شادی در درون ما خواهد شد و تاثیر مثبتی بر زندگی ما می‌گذارد. زمانی که پول داشته باشیم خیلی راحت قادر به کمک به دیگران خواهیم بود و می‌توانیم در حل مشکلاتشان به آن‌ها کمک کنیم.

کمک به دیگران

کمک به سایرین از سه جهت موجب افزایش شادی در زندگی ما می‌شود. هنگامی که به کسی کمک می‌کنیم، عملی که انجام داده‌ایم احساس رضایت درون ما ایجاد می‌کند. همین احساس رضایت باعث افزایش شادی در زندگی ما می‌شود.

با کمک رساندن به دیگران روابط بهتری با آن‌ها برقرار می‌کنیم. داشتن روابط بهتر با اطرافیان می‌تواند بر سطح شادی و رضایت ما از زندگی تاثیر به سزایی بگذارد و این یکی دیگر از علت‌های تاثیر پول بر شادی است. در نهایت چنانچه با قوانین جهان هستی آشنا باشیم، می‌دانیم زمانی که به دیگران کمک می‌کنیم، بر حسب قانون کارما، تاثیری که کمک کردن ما داشته است به زندگی خودمان باز می‌گردد. بنابراین از این طریق نیز ممکن است شادی زندگی افزایش پیدا کند.

نقش پول در زندگی اشخاص از دیدگاه‌های متفاوت

همان‌طور که گفته شد رابطه بین پول و خوشبختی و تاثیر پول بر شادی افراد نظرات و تجارب مختلفی دارند که در زیر به بررسی این نقطه نظرات خواهیم پرداخت.

اشخاصی که می‌گویند پول باعث خوشبختی می‌شود معتقد هستند که:

چنانچه پولدار و ثروتمند باشند می‌توانند به تمام آرزوهایی که دارند دست پیدا کنند و نقش پول در زندگی این اشخاص بسیار حائز اهمیت است. با این حال مقایسه میان کشورهای ثروتمند و فقیر مهر تأییدی بر این عامل خواهد بود، اما لازم به ذکر است که تنها پول شرط لازم جهت دستیابی به اهداف و آرزوها نیست. این دسته از افراد داشتن پول فراوان را راز موفقیت ثروتمندان و خوشبختی آن‌ها تلقی می‌کنند. پول به اشخاص آزادی لازم جهت رسیدن به هر خواسته‌ای را می‌دهد؛ با پول می‌توان خانه و خودرو مورد علاقه خود را تهیه کنید.

پول باعث خوشبختی می‌شود

اشخاصی که می‌گویند پول باعث خوشبختی نمی‌شود معتقد هستند که:

برخی مواقع پول عامل بسیاری از مشکلات است. این دسته از افراد در زندگی خود چنان خود را مشغول تجارت و کار می‌کنند که در زندگی اجتماعی و خانوادگی خود با مشکل مواجه می‌شوند و به همین دلیل پول را عامل اصلی مشکلات و گرفتاری‌های زندگی خود می‌دانند. این افراد بر این باورند که کار کردن بسیار لذت‌بخش بوده و همه چیز برای لذت پول درآوردن نیست و اشخاصی را به یاد دارند که با وجود ثروتمند بودن به کار کردن علاقه‌مند هستند، این دسته از افراد پول را عاملی جهت رسیدن به خوشبختی نمی‌دانند.

برای خوشبختی پول لازم است اما کافی نیست

طبق آخرین مطالعاتی که در کشور ما صورت گرفته است، مردم روستایی احساس شادی و خوشبختی بیشتری در مقایسه با جمعیت شهرنشین از جمله تهران دارند. به بیانی دیگر، خوشبختی در بین روستاییان بیشتر از شهرنشینان احساس می‌گردد. البته مردم شهرنشین و روستایی به لحاظ سطح درآمد و امکانات زندگی تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. این موضوع بیانگر آن است که پولدار بودن، شرط لازم برای خوشبختی است، اما شرط کافی به شمار نمی‌رود. چرا که اگر تاثیر پول بر شادی کافی بود، یقیناً شهرنشینان می‌بایست احساس شادی و خوشبختی بیشتری داشتند.

امروزه نگاه به خوشبختی یک نگاه ابزاری است. در جامعه کنونی خانه‌ها به سمساری مبدل گردیده‌اند، یعنی وسایلی را در اطراف خود جمع می‌کنیم و به جای آنکه احساس شادی کنیم و از زندگی لذت ببریم، خیلی زود خسته می‌شویم و احساس تنگی و خفگی می‌کنیم. در حالی که این خفگی و تنگی در ذهن ما و متأثر از زندگی شهری و نگاه مادیاتی است. در حال حاضر اکثر افراد تصور می‌کنند اگر وسایل مورد استفاده را در سطح بالاتری به دست بیاورند، خوشبخت می‌شوند. اما زمانی که به آن‌ها دست پیدا می‌کند، نه‌تنها احساس خوشبختی نکرده، بلکه دچار استرس و نگرانی نیز خواهند شد.

در حقیقت تاثیر پول بر شادی و خوشبختی رابطه مستقیمی با درجه رفاه ندارند و هر اندازه درآمد بیشتر شود، خوشبختی بیشتر نمی‌شود. البته مقصود این نیست که به گونه‌ای صوفیگری و درویشی را در جامعه رواج داده و مردم را به ترک دنیا و امکانات آن تشویق کنیم؛ بلکه می‌بایست نگاهی تازه به شادی، خوشبختی، علایق، عشق، مهربانی و هر آنچه که باعث آرامش قلب است، داشته باشیم.

تاثیر پول بر شادی و خوشبختی

خوشبختی را بدون پول تمرین کنیم

بنابراین چنانچه از تاثیر پول بر شادی واقف هستید و پول تنها لازمه خوشبختی نیست و برای شاد زیستن به تنهایی کفایت نمی‌کند، می‌بایست به دنبال چیزهایی بود تا این را به ما یاد بدهند که برای خوشبخت زندگی کردن، بایستی دست به تکرار و تمرین زد. البته افردای در زندگی خوشبخت خواهند بود که به دنبال آن باشند. زیرا کسی که به خوب زندگی کردن فکر نمی‌کند، هیچ‌گاه به خوشبختی دسترسی نمی‌یابد؛ چرا که شاد بودن و شاد کردن سایرین هیچ‌وقت جزو اهدافش نبوده‌اند. اما ساختن زندگی که نتیجه آن چیزی جز احساس لذت و خوشبختی نیست، واقعاً زیبا خواهد بود.

علم روان‌شناسی می‌گوید: از جمله اصلی‌ترین ویژگی‌های یک خانواده خوشبخت و تاثیر پول بر ازدواج، خوش‌اخلاقی، خوش‌خلقی و خوش‌رفتاری در میان اعضای آن است؛ یعنی افرادی که در سخت‌ترین شرایط هم قادر به کنترل خشم خود هستند و در صورتی که عصبانی شوند، از مرز احترام عبور نمی‌کنند. همکاری، همفکری و هماهنگی نیز راز ماندگاری خانواده خوشبخت است. به خصوص در زمان بروز مشکلات، این یکپارچگی بیشتر و با صبر و حوصله برطرف می‌گردد.

جمع‌بندی

همه ما به خوبی می‌دانیم که با پول هر کاری را می‌توان انجام داد، می‌توان: اتومبیل، خانه، قایق تفریحی، بهترین لوازم و… تهیه کرد. اما در مورد تاثیر پول بر شادی و خوشبختی کار کمی دشوارتر خواهد شد. از کجا می‌توان خوشبختی خرید؟ آیا مغازه‌ای وجود دارد که خوشبختی بفروشد؟

همان‌طور که بیان شد، جهت دستیابی به خوشبختی پول لازم است، اما کافی نیست. شادی و خوشبختی یک احساس درونی و ذهنی است. شادی و ثروتمند بودن ۲ مورد از مولفه‌های زندگی خوب است. برای داشتن حال بهتر در زندگی شما نیاز به آموزش توسعه فردی و مالی دارید که ما در دوره توسعه مالی به صورت کامل آن‌ها را آموزش دادیم. با پر کردن فرم زیر می‌توانید دوره توسعه مالی را مشاهده کنید.

  • شماره خود را با کیبورد انگلیسی وارد کنید
  • Hidden

برای دریافت مطالب جدید در پیج اینستاگرام و کانال تلگرام جاوید مقدم عضو شوید.

حتما نظراتتان را زیر این مطلب بنویسید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *