fav-logo

جاوید مقدم

Search
Close this search box.

وبلاگ

بلاگ هوش مالی

مانع رسیدن به ثروت چیست؟

What-is-the-obstacle-to-achieving-wealth

مانع رسیدن به ثروت چیست؟

تا حالا کسی را دیده‌اید که از پول و ثروت بدش بیاید؟ اصلاً به نظر شما در رقابت بین علم و ثروت، کدام یک پیروز میدان است؟ در واقع داشتن پول و ثروت اصلاً چیز بد و ناپسندی نیست، بلکه اگر برای آن زحمت کشیده باشید بسیار هم پسندیده است. در راه رسیدن به ثروت گاهی مشکلات پنهان و یا آشکاری وجود دارد که مانع پولدار شدن شما می‌شود. در ادامه این مطلب علاوه بر بررسی مانع پولدار شدن، برخی از باورهای غلط در مورد پول و ثروت را با هم مرور می‌کنیم.

علم یا ثروت؛ مسئله این است!

علم یا ثروت؛ مسئله این است!

همه ما حداقل یک بار یک انشا با موضوع علم بهتر است یا ثروت نوشته‌ایم. اما آیا این مقایسه درست است؟ بسیاری از دلایل فرهنگی و دینی در سنین کودکی ما را به سمتی سوق داد که عالم بودن و دانشمند بودن با ثروتمندی در تقابل هستند. اما در واقع ثروت و علم هیچ منافاتی با هم ندارند و می‌توان از طریق علم به ثروت دست پیدا کرد و بالعکس، از طریق ثروت علم کسب کرد.

به این ترتیب یکی از باورهای غلط در مورد پول و ثروت، نکوهش ثروت و ارج نهادن به علم مطلق است، در صورتی که علم و ثروت مکمل هم هستند. باورهای غلطی که حاصل باورهای دینی و یا خرافاتی هستند و ثروت را در برابر فقر مورد نکوهش قرار می‌دهند، یکی از  چند مانع پولدار شدن ما هستند. علاوه بر این دلایل دیگری هم هستند که باعث می‌شوند تا ثروتمند بودن را بد بدانیم، در ادامه به بررسی این دلایل می‌پردازیم.

چگونه می‌توانیم با سختی‌ها و چالش‌های ثروتمندی مقابله کنیم؟

زندگی در دنیای امروز بدون پول غیرممکن است و به همین دلیل تمام آدم‌ها به فکر کسب درآمد و جذب سرمایه هستند. اما برخی عوامل محدودکننده و باورهای غلط راجع به پول و ثروت وجود دارد و تا وقتی که به آن‌ها باور داشته باشیم، رسیدن به ثروت غیرممکن خواهد بود. در واقع مانع پولدار شدن، علت فقر و حتی شکست‌های مالی افراد باور همین اعتقادات بی‌پایه و اساسی است که ثروت را به عنوان مادر بدی‌ها و شرارت‌ها نشان می‌دهند.

این در حالی است که ثروت و پول باعث رفاه بیشتر می‌شود و در رفاه بیشتر، میزان وقوع جرم و جنایت و سایر عوامل مرتبط با فقر بسیار کاهش می‌یابد. به این ترتیب ثروت و پول نه‌تنها بد نیستند، بلکه باعث ریشه‌کن شدن بسیاری از معضلات اجتماعی و اقتصادی نظیر بیکاری و می‌شوند. بر همین اساس بسیاری از افراد آگاهی‌های خود را در رابطه با پول و ثروت افزایش داده‌اند و به دنبال رفع موانع رسیدن به ثروت برای خودشان هستند.

معرفی چند مانع پولدار شدن

معرفی چند مانع پولدار شدن

به دید بسیاری از مشاوران هیچ عامل محدودکننده‌ای وجود ندارد و بسیاری از موانع، تنها ساخته و پرداخته ذهن خودمان هستند. برای مقابله با این محدودیت‌ها و موانع در رابطه با پول و ثروت باید آن‌ها را خوب بشناسید و آن‌ها را باور نکنید. هیچ‌ کسی وجود ندارد که از پول بدش بیاید و از ثروتمند شدن اجتناب کند، اما برخی مانع پولدار شدن در ذهن افراد آن‌ها را از کسب پول و ثروت منع می‌کند. در ادامه برخی از این باورها را توضیح می‌دهیم.

ثروتمند بودن شما را از علم بی‌بهره می‌کند

بارها در کودکی از اطرافیان خود شنیده‌اید که ثروتمندان و فرزندان آن‌ها چون در ناز و نعمت بزرگ شده‌اند و به تمام خواسته‌های خود رسیده‌اند، هرگز به تحصیلات دانشگاهی اهمیتی نمی‌دهند و آن‌ها افرادی احمق هستند. اما این باور کاملاً غلط است، هیچ دلیل معتبری نیست که ثابت کند ثروت با کسب علم در تضاد است. امروز می‌دانید برای کسب بهتر علم، نیاز به ثروت دارید به این ترتیب علم بدون ثروت و ثروت بدون علم معنایی ندارد.

سعی کنید این باور اشتباه را از خودتان دور کنید و در مقابل فرزندان خود، از آن به عنوان یک مانع پولدار شدن یاد کنید. به جای تفکرات قدیمی که فقر را ستایش می‌کنند، سعی کنید به کودکان خود یاد بدهید که چگونه با سختی‌ها و چالش‌های ثروتمندی مقابله کنند و از ثروت خود در راه درست استفاده کنند.

مانع پولدار شدن؛ پول و ثروت زیاد چشم ما را کور می‌کند و باعث تغییر ما خواهد شد.

این باور کاملاً اشتباه است زیرا پول تنها می‌تواند بر شخصیت قبلی شما تأثیر بگذارد و نمی‌تواند تغییری در خوب یا بد بودن شما ایجاد کند. این یعنی، ذات شما چه در فقر و چه در ثروت تغییر نمی‌کند و ثابت است. اگر کسی الان دزدی پول می‌کند، حتی اگر ثروتمندترین فرد روی کره زمین هم بشود باز هم دزدی می‌کند.

اگر شما مایل به انجام کارهای خوب و خیر باشید حتی در دوران فقر هم این کار را به میزان کم انجام می‌دهید و پول و ثروت باعث می‌شود تا بتوانید کارهای خوب بیشتری انجام دهید. عکس این قضیه هم وجود دارد، یعنی اگر آدمی کارهای زشت و ناپسند زیادی انجام دهد، پول و ثروتی را که به دست می‌آورد هم در راستای انجام این اعمال خرج می‌کند.

پول خوشبختی و خوشحالی نمی‌آورد

پول خوشبختی و خوشحالی نمی‌آورد

یکی دیگر از چند مانع پولدار شدن افراد، باور این جمله است که می‌گوید: «پول و ثروت خوشحالی و خوشبختی نمی‌آورد». در واقع اعتقاد به این جمله باعث محدودیت فعالیت‌های فرد در راستای کسب ثروت می‌شود. اما این در حالی است که همه می‌دانند با داشتن پول و ثروت می‌توان خیلی از کارها را انجام داد، و حتی درس خواندن هم بدون پول غیرممکن است.

پول و ثروت باعث می‌شود که بتوانید امکانات و سطح رفاهی زندگی خودتان را افزایش دهید. البته به این نکته توجه کنید که احساس خوشبختی به پول بستگی ندارد، انسان می‌تواند در اوج فقر احساس خوشبختی کند و در اوج ثروت و دارایی، در احساس بدبختی غرق شود. به همین دلیل بهتر است خوشبختی را وابسته به پول و ثروت ندانید و در هر حالی احساس خوشبختی کنید.

پولدار شدن من باعث فقیر شدن فرد دیگری می‌شود

یکی دیگر از باورهایی که مانع پولدار شدن شما می‌شود، باور به این عبارت است که موفقیت و پولداری شما باعث شکست و فقر بقیه افراد می‌شود. این باور تا حدود زیادی تحت تأثیر بازی مونوپولی است که در آن همیشه یک بازنده و یک برنده وجود دارد. اما زندگی واقعی چیزی فرای بازی مونوپولی است و پولدار شدن شما باعث فقر افراد دیگر نمی‌شود.

در واقع هر کس به اندازه سعی و تلاش خود به ثروت دست پیدا می‌کند و اگر شما برای ارائه و عرضه خدمات خودتان از دیگران پولی دریافت می‌کنید، به معنی بی‌پولی فرد یا افراد مقابل نیست. پول باید به شکل یک جریان ثابت بین مردم در چرخش باشد تا تولید ثروت رخ بدهد و این تولید ثروت به نفع همه افراد اعم از فقیر و ثروتمند است.

مانع پولدار شدن؛ رسیدن به ثروت و پول زیاد کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است

بسیاری از افراد وقتی از دور به قضیه کسب ثروت نگاه می‌کنند، فکر می‌کنند که دستیابی به پول و ثروت زیاد کار سختی و طاقت‌فرسایی است که تنها افرادی با ویژگی‌های خاص از عهده انجام آن برمی‌آیند. به این ترتیب این باور سخت‌انگاری پروسه کسب درآمد و ثروت شما را از واقعیت ماجرا دور می‌کند و مانع پولدار شدن شما می‌شود.

دستیابی به درآمد بالا و ثروت زیاد تنها یک فرمول دارد و آن، انجام کار و یا شغلی است که دوست دارید. عشق و علاقه به کار باعث پیشرفت شما می‌شود و شما را به ثروت و پول چند قدم نزدیک‌تر می‌کند.

دستیابی به ثروت زیاد در گرو پس‌انداز بیشتر است

دستیابی به ثروت زیاد در گرو پس‌انداز بیشتر است

بسیاری از افراد شیوه و طریقه درست پس‌انداز کردن را بلد نیستند. عاملی که باعث می‌شود فکر کنید پس‌انداز کردن بیشتر منجر به ثروتمندی شما می‌شود، محدود پنداشتن و کمیاب انگاری منابع پولی است. در صورتی که این باور را داشته باشید، هیچ وقت ریسک نمی‌کنید و محدود خواهید ماند.

پول مثل تخم‌مرغ نیست که آن را نگهدارید تا تبدیل به جوجه شده و شما را ثروتمند کند. در واقع راکد ماندن پول و پس‌انداز کردن آن یکی از دلایل و مانع پولدار شدن بوده و بهتر است هر چه زودتر این باور غلط را به فراموشی بسپارید.

پول و ثروت زیاد منشأ تمام بدی‌ها است

این باور غلط که ثروت باعث افزایش بدی‌ها و شرارت‌ها می‌شود بسیار ریشه‌دار است و باید با آن اساسی مبارزه کنید. از خودتان سؤال کنید چه کسی و بر چه اساسی این باور را به شما تحمیل کرده است؟ آیا دلیل کافی برای این ادعا وجود دارد؟ اگر کمی دقت کنید، حتی بدون تحقیق متوجه غلط بودن این باور می‌شوید.

منشأ این باور به برخی اعتقادات مذهبی می‌رسد، اما با این حال هیچ‌گاه هیچ کدام از اولیا و پیامبران به طور مستقیم ثروت را مورد نکوهش قرار نداده‌اند و از آن به عنوان مادر شرارت‌ها یاد نکرده‌اند. به این ترتیب از حالا به بعد، این باور قدیمی و غلط را دور بیاندازید و از آن به عنوان یک مانع پولدار شدن دوری کنید.

برای دستیابی به ثروت زیاد، باید خوش‌شانس باشیم

برخی از افراد فکر می‌کنند افراد ثروتمند، افرادی گلچین‌شده هستند که شانس زیادی در جذب ثروت دارند. اما این باور کاملاً غلط است و دستیابی به ثروت زیاد در گرو تلاش و هوش بالای فرد است. به این ترتیب اگر می‌خواهید به پول و ثروت زیادی دست پیدا کنید و از شر مانع پولدار شدن راحت شوید، باید هوش اقتصادی خودتان را بالا ببرید و راهکارهای توسعه مالی را به کار بگیرید.

توسعه مالی و افزایش هوش اقتصادی

پول و ثروت با معنویت و دین در تضاد است

یکی دیگر از باورهای غلط در مورد پول و ثروت، تضاد پول و معنویت است. این در حالی است که هیچ دلیل مستحکمی از انبیا وجود ندارد که نشان دهد پول باعث از بین رفتن معنویات می‌شود. حتی در تاریخ اسلام می‌بینید که بسیاری از مؤمنان و مجاهدان صدر اسلام را افراد ثروتمند و تاجر تشکیل می‌داده‌اند.

پول باعث فساد می‌شود

همان‌طور که در بالاتر اشاره کردیم، پول و ثروت هیچ ربطی به فساد و رذایل اخلاقی ندارد. اصلاً بر چه اساسی این ادعا بیان می‌شود؟ پول تنها یک ارزش است که زمینه‌های دستیابی به فضائل و رذایل اخلاقی را برای فرد فراهم می‌کند و در اصل ذات فرد است که باعث بروز رذایل و یا بالعکس بروز فضائل در هنگام دستیابی به پول و ثروت می‌شود.

با باورهای غلط در مورد پول و ثروت چگونه مقابله کنیم؟

علاوه بر موارد بالا، موارد بسیار زیاد دیگری وجود دارند که مانع پولدار شدن افراد می‌شوند. مواردی مثل ترس از تغییر رفتار اطرافیان، ترس از فساد، ترس از مقید بودن و … تمام این‌ها از موانع رسیدن به ثروت هستند که باید با آن‌ها به خوبی مقابله کنید.

برای مقابله با این موارد، از خودتان بپرسید چرا به این باورها اعتقاد دارید؟ چه دلیلی برای اعتقاد خود دارید؟ کمی فکر کنید و ببینید این باور صحت دارد؟ به این ترتیب خواهید توانست در مبارزه با مانع پولدار شدن، برنده شوید و موانع رسیدن به ثروت را پشت سر بگذارید.

مانع پولدار شدن

چرا شرکت در دوره رایگان توسعه مالی جاوید مقدم ضروری است؟

حالا که موانع رسیدن به ثروت و پول را بهتر شناختیم، باید از کمک مشاوران تخصصی در حوزه توسعه مالی کمک بگیریم و دانش مالی خود را ارتقا دهیم. به این ترتیب رسیدن به پول و ثروت دیگر کار سختی نخواهد بود.

ما دوره آموزشی توسعه مالی را به صورت کاملا رایگان در اختیار شما عزیزان قرار دادیم تا بتوانیم کمکی در این زمینه به همه هم نوعان خود بکنیم. این دوره شامل ۳۰ جلسه ضبط‌شده است که می‌توانید به راحتی با دیدن فیلم‌ها آموزش‌های دوره توسعه مالی را به خوبی فرا بگیرید. با کامل کردن فرم زیر می‌توانید مستقیم وارد صفحه فایل‌های این دوره شوید.

  • شماره خود را با کیبورد انگلیسی وارد کنید
  • Hidden

جمع‌بندی

داشتن پول و ثروت باعث شکوفایی مهارت‌ها و همچنین از بین رفتن بسیاری از معضلات اجتماعی و اقتصادی می‌شود. اما این در حالی است که از کودکی در گوش ما خوانده‌اند که، در تقابل علم و ثروت علم همیشه پیروز است و میل به ثروت‌اندوزی نکوهش می‌شود. امروز اما دیگر خبری از این باورهای غلط در مورد پول و ثروت نیست و بسیاری از افراد سعی می‌کنند با دید بهتری به ثروت نگاه کنند.

ثروت‌اندوزی مثبت، یک ویژگی مثبت اخلاقی در افراد بوده که می‌تواند باعث پیشرفت بیشتر آن‌ها شود. در این مطلب برخی از مانع پولدار شدن و باورهای غلط رایج در رابطه با پول و ثروت را بیان کردیم.

برای دریافت مطالب جدید در پیج اینستاگرام و کانال تلگرام جاوید مقدم عضو شوید.

حتما نظراتتان را زیر این مطلب بنویسید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *