fav-logo

جاوید مقدم

Search
Close this search box.

وبلاگ

بازاریابی محتوایی بلاگ دیجیتال مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ چیست؟

What-is-Email-Marketing

ایمیل مارکتینگ چیست؟

اگه شما هم جزو اون دسته افرادی هستین که دوران ایمیل رو تموم شده می‌دونین، یا فکر می‌کنین ایمیل مارکتینگ در دنیای امروز جواب نمیده باید بگم این مقاله رو به هیچ عنوان از دست ندین. چون حسابی قراره نظرتون رو عوض کنه. حالا اینکه ایمیل مارکتینگ چیست؟ و چطوری می‌تونیم ازش استفاده کنیم رو در ادامه میگیم.

انواع تبلیغات، میتون نتیجه‌های متفاوتی داشته باشه. جدا از اینکه افراد ایمیل‌هاشون ثابته ولی ممکنه فقط مدت محدودی از یه شبکه اجتماعی استفاده کنن، آمارها نشون دادن که ۴۴ درصد افراد از ایمیل‌هایی که براشون ارسال شده حداقل یک بار در سال خرید می‌کنن. خب طبق آماری هم که تا سال ۲۰۱۹ داریم، ۳.۵ میلیارد اکانت ایمیل وجود داشته و تقریباً نیمی از این آمار میشه حدود ۱.۵ میلیارد. حالا که تا اینجا کمی با اهمیت ایمیل مارکتینگ آشنا شدین بریم سراغ ادامه مقاله.

همه چیزهایی که باید در مورد ایمیل مارکتینگ بدونین

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ چیست؟ بازاریابی ایمیلی یا همون ایمیل مارکتینگ از طریق فرستادن ایمیل به افراد اون‌ها رو وادار می‌کنه که اقدام مورد نظر ما رو انجام بدن. گاهی اوقات این اقدام برای باز کردن ایمیل و خوندن محتوای ایمیله. گاهی اوقات هم از خواننده می‌خواد تا روی لینکی که در محتوای ایمیل هست کلیک کنن و محصول یا خدمت مورد نظر رو ببینن و در صورت تمایل خرید کنن.

صرف نظر از اینکه شما در حال حاضر فکر می‌کنین ایمیل مارکتینگ چیست؟ چه دیدی به ایمیل مارکتینگ دارین، بسیار ضروریه که حتماً این کار رو انجام بدین. بازاریابی ایمیلی بیش‌ترین تأثیر رو روی نرخ تبدیل برای هر تیم بازاریابی داره. تقریباً همیشه منجر به سود و رشد میشه.

ما عاشق ایمیل مارکتینگ هستیم. نه‌تنها به این خاطر که به ما کمک می‌کنه به اهداف مالی خودمون برسیم، بلکه به این دلیل که این برند ما رو در مورد اینکه چه کسی هستیم، چه کار می‌کنیم و چطور می‌تونیم به مردم کمک کنیم، گسترش میده. بازاریابی ایمیلی یه موضوع هیجان‌انگیز برای ماست و زمانی که به بازاریابی ایمیلی می‌رسد، چیزهای زیادی برای گفتن وجود داره.

ایمیل مارکتینگ برای چه مشاغلی مناسبه؟

معمولاً اتفاقی که میوفته اینه که کسب‌وکارهای کوچیک و استارت‌آپ‌ها بیشتر به دنبال ایمیل مارکتینگ رایگان هستن. چون سرمایه کافی برای ایمیل مارکتینگ ندارن. اتفاقاً بهتره که این افراد از سرویس خود ایمیل و جیمیل استفاده کنن؛ اما کسب‌وکارهای بزرگ‌تر می‌تونن از پنل‌های مخصوص ایمیل مارکتینگ استفاده کنن که در ادامه توضیح خواهم داد.

برای شروع، ایمیل مارکتینگ می‌تونه برای موارد زیر استفاده بشه

  • برندینگ
  • بالا بردن ترافیک سایت
  • تعامل
  • فروش مستقیم
  • رفرال مارکتینگ
  • فعال‌سازی مجدد مشتری‌ها
  • حفظ مشتری
  • جذب مشتری‌های جدید

از اولین تا آخرین لحظه‌ای که سفر مشتری انجام میشه، بازاریابی ایمیلی هم درگیره.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

هدف ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ چیست؟ استفاده استراتژیک از ایمیل برای تبلیغ کسب‌وکار یا محصول یا خدمت شماست. شخصی از طریق فرمی در وب‌سایت شما ثبت نام می‌کنه تا شما از اون ایمیل بگیرین. سپس، ایمیل‌های مربوطه رو برای اون‌ها ارسال می‌کنین. هدف شما از هر ایمیل بستگی به این داره که خواننده شما در کجای سفر ارزش مشتری قرار داره. طبق سفر مشتری به مشتریتون ایمیل خاصی ارسال می‌کنین و سعی می‌کنین به هدفتون از ارسال ایمیل برسین.

ایمیل مارکتینگ رو با ارسال ایمیل تبلیغاتی انبوه اشتباه نگیر

متأسفانه خیلی‌ها تفاوت این دو تا رو نمی‌دونن و این می‌تونه منجر به شکست کسب‌وکارشون بشه. در مورد اینکه ایمیل مارکتینگ چیست توضیحاتی ارائه دادیم و در ادامه هم خواهیم گفت. قبلش درباره لطمه‌ای که ارسال ایمیل تبلیغاتی انبوه می‌تونه به کسب‌وکارتون بزنه نکاتی رو میگم.

ایمیل تبلیغاتی انبوه چیکار می‌کنه؟

  • این ایمیل‌های تبلیغاتی بی‌هدف فرستاده میشن
  • هیچ اعتباری ندارن و هیچ اعتباری هم به شما نمیدن
  • حتی می‌تونن به اعتبار شما هم لطمه بزنن
  • به کسانی فرستاده میشن که حتی نمی‌خواستن این ایمیل رو دریافت کنن
  • به کسانی فرستاده میشن که اصلاً شما رو نمی‌شناسن
  • و مخاطب شما متوجه میشه که شما به هر قیمتی فقط قصد فروش داشتی و این حس بدی بهش میده
  • در نهایت همه این‌ها به معنی ایمیل اسپم (Spam) فرستادنه

اما بازاریابی ایمیلی نیازمند داشتن استراتژی و برنامه‌ریزیه که در ادامه به طور کامل براتون توضیح میدم.

استراتژی ایمیل مارکتینگ

بسته به این که شما در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنین، باید مشخص کنین اول هدفتون از ایمیل مارکتینگ چیست؟ باید بدونین آیا قراره در نهایت محصول یا خدمتی رو بفروشین، ترافیک سایتتون رو بالا ببرین، یا روی برندینگ کار کنین یا در کل مواردی که بالاتر مطرح شد. اهداف رو خیلی جدی بگیرین. چون اهداف همونطور که می‌تونن عامل شکوفایی و رشد شما بشن، می‌تونن باعث شکست و نابودیتون هم بشن.

در کنار اهداف باید زمان‌بندی مناسبی برای رسیدن به اهداف هم داشته باشین. حتی برای مواردی مثل:

  • پیشنهادهای شگفت‌انگیز
  • کدهای تخفیف
  • معرفی محصول، یا محصولات جدید
  • پیش‌فروش محصولات
  • مطالب و یا محصولات برتر، پرفروش و…

برای همه این موارد باید هدف و زمان‌بندی داشته باشیم.

از کجا شروع کنیم؟

خب تا اینجا تا حدودی متوجه شدین که ایمیل مارکتینگ چیست؟ برای شروع بازاریابی ایمیلی بعد از این که اهداف رو مشخص کردین و برنامه‌ریزی‌های لازم رو انجام دادین، باید برنامه‌ای داشته باشین تا اول ایمیل مخاطبانتون رو به دست بیارین. اگر نتونین به ایمیل مخاطبانتون دسترسی داشته باشین، نمی‌تونین بازاریابی ایمیلی رو انجام بدین.

شما از دو روش اصلی برای دعوت به این اقدام (call to action) می‌تونین استفاده کنین.

  1. لندینگ پیج یا همون صفحه فرود که می‌تونین در شبکه‌های اجتماعی دیگه یا در ایمیل ازش استفاده کنین
  2. صفحه عادی پیج

دریافت ایمیل در روش صفحه فرود (Landing page)

۱. ایمیل‌های اختصاصی (dedicated emails)

یکی از رایج‌ترین روش‌هایی که همه ما حداقل یک‌ بار باهاش روبه‌رو شدیم، کد تخفیفه که معمولاً در اولین خرید ارسال میشه. در کنار اون ایمیل‌هایی رو داریم که در مورد تخفیف‌ها، محصولات پرفروش، جشنواره‌ها و… است و در مناسبت‌های مختلف ارسال میشه. خیلی از سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی برای جذب مشتری این دعوت به اقدام رو انجام میدن:

“لطفاً ایمیلتون رو وارد کنین تا کد تخفیف بهتون ارسال شه” یا “از ۳۰ درصد تخفیف اولین خرید استفاده کنین”

معمولاً زمانی که برای بار اول خرید می‌کنین این کد تخفیف رو بهتون میدن که مزایایی داره:

  • مشتری به برند شما علاقه‌مند میشه
  • موفق شدین ایمیلش رو دریافت کنین تا برای بازاریابی ایمیلی ازش استفاده کنین
  • از طرفی چون خاطره خوبی از خرید محصول یا خدمت شما داره بازاریابی ایمیلی می‌تونه مؤثر واقع بشه

۲. یه تیکه پیتزا بدین (هدیه رایگان) ایمیل پرورش مخاطب (Lead nurturing)

در هر حوزه‌ای که فعالیت می‌کنین زمانی رو اختصاص بدین و لیستی از چیزهایی که می‌تونین به صورت رایگان در اختیار کاربرتون قرار بدین تهیه کنین. از یه فایل ویدیوی آموزشی، پادکست صوتی تا یه کتاب الکترونیک و یا هر چیزی که به نظرتون می‌رسه رو می‌تونین امتحان کنین. دقت کنین چیزی باشه که ارزشی به مخاطب شما اضافه کنه. طوری که مخاطب شما با دریافت اون هدیه به شما و محصول شما علاقه‌مند بشه. تا اینجا شما تونستین یک سری از مخاطبانتون رو پرورش بدین و فقط کافیه بهش یه پیشنهاد رد نشدنی بدین تا یه مرحله به خرید نزدیک‌تر بشین. اینطوری برای خرید می‌تونین روش حساب کنین.

اینکه ایمیل مارکتینگ چیست دقیقاً در همین‌جا خودش رو نشون میده و این روش یکی از مهم‌ترین و بهترین روش‌های ایمیل مارکتینگ که حتماً باید در برنامتون داشته باشین. به این ترتیب مخاطب ایمیلش رو وارد می‌کنه و شما هدیه رو براش ارسال می‌کنین.

دریافت ایمیل کاربران در حالت عادی

۱. دریافت ایمیل در زمان ثبت نام

یکی از رایج‌ترین دعوت به اقداماتی که شما در زمان وارد شدن به یک سایت می‌بینین:

  • برای دیدن … عضو سایت شوید

نکته خیلی خیلی مهم اینه که این روش به هیچ عنوان از بهترین و مؤثرترین روش‌ها نیست. نکته بعدی اینه که حتماً به مخاطبتون گزینه ارائه بدین که اگه مایل به دریافت اخبار سایتتون هست تیک رو بزنه و ایمیل دریافت کنه. در غیر این صورت فقط باعث رنجش مخاطبتون میشین.

۲. ایمیل‌های تبادل Transational emails

این نوع ایمیل‌ها برای اینکه صمیمیت و تبادل اطلاعات بین شرکت و مشتری به وجود بیاد ارسال میشن. بلافاصله بعد از عضویت در یک سایت با پیام خوش‌آمد گویی، نحوه ثبت نام، ادامه ارتباط و… روبه‌رو میشین که اطلاع‌رسانی می‌کنن و در این دسته قرار می‌گیرن.

۳. سایت‌های خبری، آموزش (Email newsletter)

این سایت‌ها معمولاً یه اخبار یا پیام کوتاهی رو ارسال می‌کنن تا شما رو وارد سایتشون کنن و ترافیک سایت رو از این طریق بالا ببرن. درخواست اقدام این سایت‌ها معمولاً به این صورته:

  • برای دریافت آخرین/ بهترین مطالب/ خبرهای هفته/ ماه و… ایمیلتون رو وارد کنین

البته که شما می‌تونین در بیان این دعوت به اقدام خلاقیت داشته باشین تا توجه بیشتری رو برای اقدام جلب کنین. جمله‌ای رو بنویسین که بیشترین تأثیر رو روی مخاطب داشته باشه و حتماً اقدام مورد نظر شما رو انجام بده. به این ترتیب کم‌کم موفق میشین ایمیل‌های بیشتری رو جمع‌آوری کنین و برای ایمیل مارکتینگ ازشون استفاده کنین.

۴. مشاوره

شما می‌تونین در زمینه‌ای که فعالیت می‌کنین، مشاوره‌های تخصصی ارائه بدین؛ و این دعوت به اقدام رو داشته باشین:

  • برای دریافت مشاوره … ایمیلتون رو وارد کنین

بنابراین بعد از پیام کلیتون این دعوت به اقدام می‌تونه مخاطب رو یک قدم به شما نزدیک‌تر کنه. به این ترتیب در مرحله بعدی با مشاوره تخصصی و در انتها دادن پیشنهاد رد نشدنی می‌تونین به فروش برسین؛ و رضایت مشتری رو هم جلب کرده باشین.

۵. ایمیل‌های Digest

این ایمیل‌ها هم به طور کلی فعالیت و خدمات شرکت رو ارئه میدن و افراد رو در جریان امور و فعالیت‌های شرکت قرار میدن. صرفاً برای ایجاد تعامل بیشتر بین افراد و شرکت‌ها از این نوع ایمیل‌ها استفاده میشه.

چطوری از ایمیل مارکتینگ استفاده کنیم؟

انفرادی

در این روش فرد شروع به ارسال ایمیل به صورت انفرادی به افراد می‌کنه. ممکنه از روش‌های گفته‌شده ایمیل‌ها رو به دست آورده باشه؛ و یا از اتحادیه مختص کسب‌وکار خودش ایمیل‌ها رو جمع‌آوری کرده باشه.

انبوه

اگه بالاتر ایمیل مارکتینگ چیست رو به درستی خونده باشین، متوجه میشین که ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی به صورت انبوه ایمیل مارکتینگ نیست. متأسفانه بیشتر از اینکه مزیت داشته باشه معایب داره. در این روش از پنل‌های ارسال ایمیل انبوه استفاده میشه. معمولاً به تیم‌های تبلیغاتی سپرده میشه و بدون توجه به پرسونای مخاطب ایمیل‌ها ارسال میشه؛ بنابراین بازدهی کمتری هم دارن.

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در ایمیل مارکتینگ چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه

همونطور که در ابتدای این مقاله آماری رو بهتون دادم که ۴۴ درصد از ایمیل مارکتینگ ها منجر به خرید میشن؛ اما در اینجا می‌خوام یه آمار دیگه طبق Neil patel بهتون بدم که گفته نرخ بازگشت سرمایه به ازای هر دلار ۴۰ دلاره. می‌دونم که شاید باورش براتون سخت باشه. یا حتی تصور کنین که شاید ایمیل مارکتینگ در اینجا جواب نمیده، اما بهتره بدونین که اگه این روش به درستی انجام بشه می‌تونه شگفت‌زدتون کنه.

حالا به آمارهای زیر توجه کنین تا بیشتر شگفت‌زده شین:

آمار نرخ بازگشت سرمایه

مزایای ایمیل مارکتینگ چیست؟

نرخ بازگشت سریع

در مورد نرخ بازگشت سرمایه گفتیم و جا داره یکی دو آمار دیگه رو هم بهتون بدم که متوجه بشین این نرخ بازگشت سرمایه هر سال در حال افزایشه. در سال ۲۰۱۵ نرخ بازگشت سرمایه به ازای هر دلار ۳۰ دلار بوده. در سال ۲۰۱۶ به ۳۲.۵ دلار رسیده و همونطور که بالاتر اشاره شد در سال ۲۰۱۹ به حدود ۴۰ دلار رسیده.

افزایش میزان فروش

طبق آماری که marketing week منتشر کرده، بازاریابی ایمیلی ۲۹ میلیارد یورو فروش رو ثبت کرده.

ارسال آسان

یکی از آسان‌ترین روش‌های بازاریابی ایمیل مارکتینگ که به نسبت روش‌های دیگه دردسر کمتری هم داره.

مخاطبین بدون مرز

در دنیایی زندگی می‌کنیم که آدم‌ها بیشتر وقتشون رو در دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گوناگون می‌گذرونن. با این روش شما می‌تونین مخاطبانتون رو در هر نقطه جغرافیایی که هستن پیدا کنین.

تأثیر سریع

اگه استراتژی و برنامه‌ریزی درستی رو بر طبق هدفتون پیش برده باشین، مطمئن هستین که محتوای ایمیل ارسالیتون در مدت‌زمان کوتاهی کار خودش رو انجام میده و شما رو به نتیجه دلخواهتون می‌رسونه.

روش‌های مختلف ایمیل مارکتینگ چیست؟

۱. ایمیل مارکتینگ رایگان

همه ما دوست داریم بازاریابی رو با کمترین هزینه و بیشترین بازدهی انجام بدیم. نکته اینجاست که ایمیل مارکتینگ رایگان گر چه در ظاهر خیلی خوب به نظر می‌رسه، اما می‌تونه باعث مشکلاتی هم بشه که در نهایت شما رو مجبور کنه به ایمیل مارکتینگ به روش پولی روی بیارین.

راه‌های ایمیل مارکتینگ رایگان:

  • استفاده از پنل‌های بین‌المللی مثل Gmail
  • استفاده موقت از پنل‌های ایمیل مارکتینگ یا پنل‌های پولی

۲. ایمیل مارکتینگ پولی

ایمیل مارکتینگ پولی به وسیله پنل‌های ارسال ایمیلی که در اختیار شما قرار می‌گیره انجام میشه. در این پنل‌ها شما به سادگی می‌تونین ایمیل‌های مد نظرتون رو طراحی کنین. همچنین می‌تونین کنترل کنین که به چه کسانی ایمیل ارسال می‌کنین و سرعت ارسال ایمیل‌ها بیشتر میشه.

مزایای استفاده از روش ایمیل مارکتینگ پولی

مزایای ایمیل مارکتینگ پولی

  • امکان ارسال ایمیل به تعداد زیاد به طور هم‌زمان وجود داره
  • قابلیت تنظیم زمان برای ارسال ایمیل وجود داره
  • دسته‌بندی کردن مخاطبان و ارسال ایمیل‌های مجزا به هر دسته
  • امکان گرفتن گزارش در مورد ایمیل‌هایی که تحویل داده شده و ایمیل‌هایی که رسیده وجود داره
  • می‌تونین بودجه ماهانه و سالانه رو تعیین کنین
  • با توجه به تعداد ایمیل‌هایی که در روز ارسال میشه، امکان تعیین هزینه‌های روزانه و ماهانه هم وجود داره
  • در نهایت هم می‌تونین یه گزارش کلی بگیرین و بازدهی نهایی ایمیل‌های ارسالی رو آنالیز کنین

نکته‌ای که وجود داره اینه که توجه کنین از پنل قوی‌تری استفاده کنین که سرعت بالایی داشته باشه. نکته بعدی اینکه از پنلی استفاده کنین که این مزایا رو حتماً داشته باشه چون بعضی از پنل‌های ایمیل مارکتینگ همه این امکانات رو ندارن.

چند نکته کوتاه برای بالا بردن نرخ باز شدن ایمیل

  • موضوع ایمیل رو کاملاً واضح و جذاب بنویسین
  • لیستتتون رو آپدیت کنین
  • ایمیل‌های اسپم ارسال نکنین
  • حتماً مخاطبین رو دسته‌بندی کنین
  • برای ارسال ایمیل زمان مناسب رو انتخاب کنین
  • ایمیل‌های شخصی‌سازی‌شده بنویسین، یا حداقل سعی کنین اینطور به نظر برسه
  • از متن‌های آماده استفاده نکنین

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تعریف مناسبی از اینکه ایمیل مارکتینگ چیست ارائه بدیم. البته که مبحث‌های تخصصی‌تری در این زمینه وجود داره که در قالب این مقاله نمی‌گنجه و از بحث این مقاله خارجه. نکاتی که مطرح شد همگی حائز اهمیت هستن. بهتره که دوباره مروری روی مباحث داشته باشین. ایمیل مارکتینگ همون قدر که می‌تونه باعث ارتقا کسب‌وکار شما بشه می‌تونه باعث نابودی کسب‌وکارتون هم بشه. امیدوارم که با خوندن این مقاله دید مناسبی از ایمیل مارکتینگ به دست آورده باشین.

برای دریافت مطالب جدید در پیج اینستاگرام و کانال تلگرام جاوید مقدم عضو شید.

حتما نظراتتون رو زیر این مطلب برامون بنویسید.

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *