fav-logo

جاوید مقدم

Search
Close this search box.

وبلاگ

بلاگ دیجیتال مارکتینگ

واقعیت مجازی چیست؟

What-is-virtual-reality

واقعیت مجازی چیست؟

تا حالا به این فکر کردین که واقعیت مجازی چطوری کار می‌کنه؟ چطور یه هدست می‌تونه به شما این حس رو بده که دارین پرواز می‌کنین، در حالی که واقعاً در اتاق خونتون نشستین. این تکنولوژی فقط قرار گرفتن تو محیط و جابجایی اشیا نیست و چیزهای جالب‌تر و شگفت‌انگیزتری داره.

توسعه‌دهندگان و نوآوران واقعیت مجازی، هر روز فرصت‌ها و چیزهای بیشتری رو در این فضای گسترده کشف می‌کنن، که به وسیله ابزارهایی کنترل میشن و چیزهایی که می‌بینیم و می‌شنویم رو تغییر میدن. از اونجایی که تعداد هدست‌های واقعیت مجازی همچنان در حال افزایشه، VR به عنوان بخشی مشترک از چشم‌انداز دنیای دیجیتالی شده در حال ترکیب با این هدست‌هاست. کارشناسان بر این باور هستن که حدود ۵۸.۹ میلیون نفر تا پایان سال ۲۰۲۲ حداقل یک بار در ماه از واقعیت مجازی VR استفاده خواهند کرد.

واقعیت مجازی در حال تبدیل شدن به یک مفهوم بسیار پرطرفداره و با دستگاه‌ها و دوربین‌های بسیار جدیدی این فناوری رو به نمایش گذاشتن. از اونجایی که VR نسبتاً جدیده، حتی ممکنه که شما هنوز اون رو تجربه نکرده باشین. تو این مقاله توضیح میدیم که فناوری VR چیه و انواع کاربردهایی که می‌تونه برای آینده داشته باشه چه چیزهایی هستن.

واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی می‌تونه یه تجربه بسیار همه‌جانبه در نظر گرفته بشه که بتونین به راحتی از اون لذت ببرید و یک تجربه واقعی رو شبیه‌سازی کنین. با استفاده از هدست واقعیت مجازی یا اپلیکیشن کاربردی، می‌تونین وارد شبیه‌سازی‌های ویژه‌ای بشین. این شبیه‌سازی‌ها طوری طراحی شدن که تجربه‌های بسیار همه‌جانبه‌ای داشته باشن و کاربر بتونه در اون فضا تعامل داشته باشه و اکتشاف کنه. کاربر محیط رو کنترل می‌کنه و قدرت نگاه کردن به اطراف هر صحنه و همینطور تعامل بالقوه با اشیا در صحنه رو داره.

واقعیت مجازی معمولاً در شبیه‌سازی‌های کامپیوتری اتفاق میوفته که در اون یه محیط سه‌بعدی کامل در نزدیک‌ترین حالت به واقعیت شبیه‌سازی میشه. سپس فرد می‌تونه از انواع تجهیزات الکترونیکی برای تعامل با صحنه و کنترل محیط استفاده کنه. مثل هدست یا عینک واقعیت مجازی و کنترل‌کننده‌های حسی.

به طور کلی، واقعیت مجازی به معنای ایجاد یه شبیه‌سازی از تجربه‌های دنیای واقعیه که فرد می‌تونه در هر زمان با استفاده از تکنولوژی به اون وارد و یا خارج بشه. با ادامه توسعه VR، ما فقط شاهد عمیق‌تر و واقعی‌تر شدن این شبیه‌سازی‌ها خواهیم بود. این فناوری همچنین به کوچک‌سازی و ارزون‌تر شدن خودش ادامه میده و VR رو به موقعیتی می‌رسونه که تقریباً هر کسی می‌تونه شانس امتحان کردن اون رو داشته باشه. درست مثل تلفن‌های همراه که الان دیگه همه بهش دسترسی دارن.

هدست واقعیت مجازی چیه؟

هدست واقعیت مجازی

هدست واقعیت مجازی یک نمایشگر روی سر (HMD) هست که ارتباط شما رو با دنیای واقعی قطع می‌کنه و یک دنیای سه‌بعدی یا تصاویر به‌هم‌پیوسته رو برای ایجاد یه شبیه‌سازی برای کاربر نمایش میده. در بسیاری از موارد صفحه نمایش طوری تنظیم میشه که تمام دید محیطی ما رو پر کنه و دنیای بیرون رو مسدود کنه. زمانی که یه هدست VR حرفه‌ای رو روی سرتون قرار میدین باید حس کنین که در اون صحنه واقعاً حضور دارین و می‌تونین باهاش ارتباط برقرار کنین.

چطوری از هدست VR استفاده کنم؟

[pars-player mp4=”https://s2.javidmoghaddam.com/clips/headset.mp4″ id=”27606213″]

برای شروع تجربه VR باید اول هدست رو روی سرتون قرار بدین. کاربران معمولاً برنامه رو خودشون راه‌اندازی می‌کنن یا از شخصی می‌خوان که بازی یا برنامه رو روی رایانه شخصی یا کنسول اجرا کنه. زمانی که هدست وصل میشه کاربر دید خودش رو به دید هدست تغییر میده و می‌تونه واقعیت مجازی (VR) رو تجربه کنه. وقتی که هدست روی سر کاربر قرار می‌گیره و برای پر کردن دید محیطی تنظیم میشه، اون‌ها می‌تونن از کنترل‌های حرکتی برای کنترل تجربه روی صفحه یا حرکت بدنشون برای حرکت تو صحنه استفاده کنن. همونطور که کاربر به اطراف نگاه می‌کنه، کنترل‌های حرکتی در هدست، صحنه رو هنگام حرکت تو سراسر صفحه کنترل می‌کنن. تو تجربه واقعیت مجازی، تا زمانی که کاربر هدست رو روشن نگه داره، صحنه همچنان به حرکت و تعامل با اون ادامه میده. می‌تونه سرش رو حرکت بده یا از کنترل‌کننده‌ها برای نگاه کردن به اطراف و تعامل استفاده کنه.

انواع هدست‌های واقعیت مجازی VR

انواع هدست‌های واقعیت مجازی VR

فناوری VR با سرعت زیادی به پیشرفتش ادامه میده. هدست‌های جدید مانند Oculus Rift، سیستم Gear VR سامسونگ برای استفاده در خونه در دسترس هستن. Oculus Rift به‌ عنوان یکی از سیستم‌های برتر برای استفاده خونگی معرفی میشه و Samsung Gear VR با جدیدترین تلفن‌های هوشمند Samsung Galaxy کار می‌کنه تا هر صفحه نمایش تلفن هوشمند رو به یک تجربه واقعیت مجازی تبدیل کنه. از اونجایی که هر روز رقبای بیشتری در این زمینه محصول تولید می‌کنن، جالبه که ببینیم در آینده بازار چطوری تکامل پیدا می‌کنه و چه محصولاتی در دسترس قرار می‌گیرن.

ویژگی‌های اصلی سیستم‌های واقعیت مجازی VR عبارتند از:

همه‌جانبه بودن

هدف هر سیستم VR اینه که کاربر رو به طور کامل در یک محیط شبیه‌سازی جدید غوطه‌ور کنه. به این صورت که:

  • با عینک مخصوص، دید محیطی افراد رو پر می‌کنه
  • همچنین با حذف کردن صدای اطراف باعث غوطه‌ور شدن شخص در محیط میشه
  • فرد می‌تونه با تکون دادن سرش محیط رو کنترل کنه

این سه سطح می‌تونن تجربه همه‌جانبه‌ای ایجاد کنن. حالا تصور کنین که اضافه کردن ویژگی‌های تعاملی جدید چقدر می‌تونه تجربه واقعیت مجازی رو قدرتمندتر کنه.

اثر متقابل

در بسیاری از فیلم‌ها و بازی‌ها، سازندگان اپلیکیشن‌ها در حال ایجاد تجربیات همه‌جانبه‌تر هستن. به عنوان مثال، استفاده از یک کنترلر تخصصی در Playstation VR جدید می‌تونه به کاربران کمک کنه تا با صحنه و عناصری که در صحنه وجود دارن تعامل داشته باشن. حتی اون ها رو جابجا کنن. داشتن توانایی برداشتن اشیاء در صحنه یا حتی تعامل با شخصیت‌ها می‌تونه این همه‌جانبه بودن رو حتی بیشتر کنه و به ارزش شبیه‌سازی‌های واقعیت مجازی VR اضافه کنه.

مؤلفه‌های اصلی تکامل VR

ارائه خدمات VR امروز، به طور مداوم در حال تحول برای ارائه تجربیات بهتر و همه‌جانبست. نوآوری‌ها همچنان ادامه دارن و در حال حاضر، چشم‌گیرترین تجربه‌های واقعیت مجازی VR بر اساس قابلیت‌های زیر ساخته شدن:

۱. میدان دید و سنجیدن فریم

میدان دید یکی از دغدغه‌های رایج توسعه‌دهندگان واقعیت مجازی بوده. برای اینکه VR حس بودن در یه محیط جدید رو به ما بده، باید میدان دید ما رو تقلید کنه. متأسفانه، انسان‌ها به طور کلی می‌تونن میدان دید بسیار گسترده‌تری نسبت به هدست ها داشته باشن. به طور میانگین میدان دید آدم‌ها ۲۲۰ درجه هست. این عدد با هدست واقعیت مجازی VR به ۱۸۰ درجه می‌رسه که نسبت به میدان دید آدم‌ها بدون هدست کمتره.

میدان دید در هدست دنیایی رو که در اطرافتون می‌بینین و اینکه چقدر محیط فعلی شما رو تقلید می‌کنه، تعیین می‌کنه. هنوز هیچ هدستی نمی‌تونه FOV طبیعی ما رو تقلید کنه، اما می‌دونیم که تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفته. پس بعید نیست که در آینده شاهدش باشیم.

۲. فاصله‌های صوتی و اثر صوت

خیلی از آدم‌ها تصور می‌کنن که VR یه تجربه بصریه. در حالی که ابزارهای واقعیت مجازی VR سعی می‌کنن همه حواس شما رو به صورت کامل درگیر کنن. برای درگیری سایر حواس هم به چیزی بیشتر از دید خوب اطرافتون نیاز دارین. مثلاً به صدای فضایی یا صدای ۳۶۰ درجه نیاز دارین تا به شما کمک کنه احساس کنین در اون محیط جدید هستین.

تکنولوژی پیشرفته VR از نوعی صوت استفاده می‌کنه که واقعیت رو براتون شبیه‌سازی کنه. هر چقدر کیفیت صدا بهتر باشه، صداهایی که از اطراف می‌شنوین (پشت، جلو، بالا یا کنار و…) به تجربه واقعیت نزدیک‌تر میشین. در واقع شما با لنداسکیپی که می‌بینین و صدای فضایی که می‌شنوین، متوجه میشین که از کدوم مسیر باید برین و کجا بپیچین.

۳. ردیابی و موقعیت سر

چیزی که واقعیت مجازی رو واقعاً جذاب می‌کنه، این واقعیته که می‌تونین در یه فضای مجازی حرکت کنین و اون محیط با موقعیت شما سازگار میشه. ویژگی‌های ردیابی سر و موقعیت بر حسب درجه آزادی اندازه‌گیری میشن و به شما امکان میدن ۶ درجه آزادی یا ۳ درجه آزادی داشته باشین.

هدست‌هایی که از ۶ درجه آزادی استفاده می‌کنن، می‌تونن وضعیت شما رو در یک اتاق بررسی کنن و جهتی رو که سر شما به سمت اون هست رو نشون میدن. این به این معنیه که شما می‌تونین یه حرکت کاملاً مستقل در یه فضا داشته باشین. حسگرهای خارج از هدست واقعیت مجازی همچنین می‌تونن به شما کمک کنن زمانی که تو اتاق حرکت می‌کنین، سالم بمونین و با جابجا شدن تو اتاق اتفاقی براتون نیوفته.

فناوری ردیابی چشم هم می‌تونه به بهبود تمرکز در تجربه‌های VR کمک کنه و احساس تهوع رو که بعضی از افراد زمان کار با هدست دارن کاهش میده. سنسورهای لامسه‌ای و بقیه تکنولوژی‌های ردیابی که به عنوان کنترل‌کننده در VR استفاده میشن، می‌تونن باعث بشن که این منظره احساس همه‌جانبه بیشتری داشته باشه.

آینده هدست‌های VR

آینده هدست‌های VR

بدون شک واقعیت مجازی روز به روز پیشرفت بیشتری می‌کنه. چرا که بشر هر روز در تلاشه تا این تجربه رو به واقعیت نزدیک و نزدیک‌تر کنه. درست مثل پیشرفت گوشی‌های موبایل که از ابتدا تا الان پیشرفت زیادی کردن این اتفاق برای هدست‌های VR هم خواهد افتاد. حسگرهای لمسی و دستکش‌های ردیاب هم جایگزین سیستم‌های کنترل ناهموار میشن، در حالی که پیشرفت‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی قطعاً در آینده تعاملات ما رو تحت تأثیر قرار خواهد داد.

از دیدگاه فنی، واقعیت مجازی یه مفهوم سادست که از سیم‌ها، صفحه‌نمایش‌ها و سیستم‌های کامپیوتری که همگی به هم متصل هستن ساخته شده. بررسی گسترده‌تر از VR محیطی در حال تکامل رو نشون میده که به طور فزاینده‌ای راحت‌تر و همه‌جانبه‌تر میشه و دنیای جدیدی رو به وجود میاره.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم در مورد واقعیت مجازی که این روزها خیلی مورد توجه قرار گرفته و کسب‌وکارها و تعاملات رو به شدت تحت تأثیر قرار می‌خواد بده صحبت کردیم. اینکه اصلاً واقعیت مجازی چیه؟ ابزارها و نحوه کارکردش به چه صورته؟ و در کل می‌خوام بهتون بگم که بهتره با تکنولوژی پیش برین و تا می‌تونین اطلاعاتتون رو در این زمینه بالا ببرین. اینطوری هم زندگی و کسب‌وکارتون رو به روز نگه میدارین و هم از سودهای کلانی که می‌تونین به دست بیارین جا نمی‌مونین. فرقی هم نمی‌کنه حتی اگه کسب‌وکار هم نداشت باشین باز هم می‌تونین به کسب درآمد از متاورس بپردازین. امیدوارم که این مقاله مورد توجهتون قرار گرفته باشه. اگه دوست دارین در مورد مطالب مشابه، می‌تونین مقاله واقعیت افزوده رو هم بخونین.

برای دریافت مطالب جدید در پیج اینستاگرام و کانال تلگرام جاوید مقدم عضو شید.

حتما نظراتتون رو زیر این مطلب برامون بنویسید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *