fav-logo

جاوید مقدم

Search
Close this search box.

وبلاگ

بلاگ دیجیتال مارکتینگ

شغل های دیجیتال مارکتینگ

Introducing-digital-marketing-jobs

شغل های دیجیتال مارکتینگ

شغل های دیجیتال مارکتینگ و یا بازاریابی اینترنتی امروزه بازار کار پر رونقی دارد. صاحبان مشاغل در هر حیطه کاری برای رسیدن به موفقیت در دنیای پر از رقابت خرید و فروش محصول، باید یک کسب‌وکار اینترنتی راه‌اندازی کنند. با این اقدام می‌توانند با مخاطبان محصول خود ارتباط مؤثری برقرار کنند و میزان فروش و درآمد خود را افزایش دهند. اما جهت ورود به فضای کاری دیجیتال مارکتینگ باید مهارت‌هایی را کسب کنید که در این مطلب قصد داریم درباره آن‌ها صحبت کنیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اصطلاح دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از کسب‌وکارها قرار گرفته است و هدف اصلی آن همانند بازاریابی سنتی معرفی محصولات و برندسازی با استفاده از روش‌های مدرن دیجیتالی است. در این روش بازاریابی جهت معرفی محصولات و کسب‌وکارهای مختلف در بستر اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی از فیلم و تیزر تبلیغاتی، پادکست، رپورتاژ آگهی و سایر محتوا استفاده می‌شود.

ابزارهای کاربردی دیجیتال مارکتینگ

انواع مختلفی از ابزارها در شغل های دیجیتال مارکتینگ به کار گرفته می‌شود تا اهداف ترسیم‌شده در بازاریابی محقق شود. بنابراین افراد با توجه به مهارت و خلاقیت خود می‌توانند بسته به شرایط و نیاز مشتری یک ابزار را برای رسیدن به یک هدف خاص به کار بگیرند. از مهم‌ترین ابزارهای کاربردی در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

معرفی شغل های دیجیتال مارکتینگ

امروزه شغل های دیجیتال مارکتینگ یکی از پرکاربردترین و پردرآمدترین مشاغل در دنیای مدرن هستند. در این حرفه افراد با داشتن مهارت‌هایی می‌توانند با بهره‌مندی از اینترنت پرسرعت به راحتی و بدون هیچ محدودیتی در کسب‌وکار خود به صورت آنلاین فعالیت کنند و باعث افزایش درآمد شوند.

معرفی شغل های دیجیتال مارکتینگ

در دیجیتال مارکتینگ استفاده از ابزاری همچون شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت اینترنتی، ایمیل مارکتینگ و موتورهای جستجو و … مرسوم است. البته کسب موفقیت در بازاریابی دیجیتال نیاز به یک تلاش جمعی دارد و باید دانش و تخصص افراد برای تحقق اهداف تجاری با یکدیگر به اشتراک گذاشته شوند.

مزایای شغل های دیجیتال مارکتینگ

اگر شما هم جزو افرادی هستید که خود را برای به دست آوردن شغل دیجیتال مارکتینگ آماده می‌کنید بهتر است با مزایای این نوع کسب‌وکارها بیشتر آشنا شوید.

  • فردی که در این حرفه از تخصص لازم برخوردار است مورد توجه تقاضای کارفرمایان قرار می‌گیرد.
  • شغل های دیجیتال مارکتینگ هر روز در حال گسترش هستند و با افزایش قدرت انتخاب، امکان ابتکار و نوآوری عمل در افراد بیشتر می‌شود.
  • از مهم‌ترین مزایای مشاغل بازاریابی دیجیتال حقوق و کسب درآمد بالا نسبت به دیگر مشاغل است.
  • ورود به کسب‌وکارهای دیجیتال مارکتینگ برخلاف دیگر مشاغل نیاز به ارائه مدارک خاصی نیست و فقط باید روزمه کاری قوی و مهارت لازم را داشته باشید.

مزایای شغل های دیجیتال مارکتینگ

معایب مشاغل دیجیتال مارکتینگ

با وجود مزایای بسیاری که شغل ‌های دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال دارند، باید با برخی از معایب این‌گونه مشاغل نیز آشنا شوید.

  • یکی از نیازهای اساسی مشاغل دیجیتال مارکتینگ دسترسی به اینترنت پرسرعت است. در صورت پایین بودن سرعت اینترنت، نمی‌توان به موفقیت لازم دست یافت.
  • یکی از مهم‌ترین معایب شغل های دیجیتال مارکتینگ نیاز افراد به مهارت استفاده از اینترنت و ابزارهای کامپیوتر است که اغلب آشنایی کامل ندارند و این اتفاق مانع بزرگی در مسیر فعالیت متقاضیان خواهد بود.
  • از دیگر معایب این نوع مشاغل متقاعد کردن مخاطبان نسبت به کیفیت کالا و خدماتی است که آن‌ها را از نزدیک مشاهده نکردند.
  • عدم اطمینان و آگاهی مشتریان نسبت به پرداخت‌های آنلاین از دیگر معایب شغل دیجیتال مارکتینگ است.

پردرآمدترین شغل های دیجیتال مارکتینگ کدام است؟

در ادامه فهرستی از پردرآمدترین مشاغل دیجیتال مارکتینگ را ارائه خواهیم داد. در صورتی که از مهارت و تخصص لازم برخوردار باشید، می‌توانید از طریق آن‌ها به درآمدهای بالا دست پیدا کنید.

مدیر بازاریابی دیجیتال

پردرآمدترین شغل های دیجیتال مارکتینگ

مدیر بازاریابی دیجیتال فردی است که مدیریت یک گروه بازاریاب را بر عهده دارد و از توان جمعی آن‌ها برای رسیدن به یک هدف خاص که همان فروش و عرضه محصولات است، استفاده می‌کند. هرچه تجربه و مهارت مدیر بازاریابی دیجیتال در انجام یک کار خاص و کسب موفقیت بیشتر باشد، به همان میزان حقوق بالاتری دریافت خواهد کرد.

بازاریاب شبکه‌های اجتماعی

بازاریاب شبکه‌های اجتماعی جزو یکی از پردرآمدترین مشاغل دیجیتال مارکتینگ است. فردی که در این مشاغل ورود پیدا می‌کند باید با استفاده از مهارت و تخصص خود بتواند برای مخاطبان شبکه‌های اجتماعی اعم از اینستاگرام، تلگرام، فیس‌بوک، توییتر، LinkedIn، YouTube و … تولید محتوا کند. با توجه به افزایش تمایل افراد به حضور در فضای مجازی بازار کار متخصصان بازاریابی نیز رونق زیادی یافته است.

متخصص بازاریابی از طریق ایمیل

متخصص ایمیل مارکتینگ نیز فعالیتی همانند بازاریاب شبکه‌های اجتماعی دارد اما کار آن سخت‌تر است. افراد متخصص در این حرفه باید محتواهایی را برای ایمیل‌های تبلیغاتی تولید کنند. محتواها باید به گونه‌ای باشد که کاربر ترغیب به باز کردن پست‌های تبلیغاتی ایمیل خود شود.

میزان رقابت در بازاریابی از طریق ایمیل بسیار پایین است چرا که استفاده از این روش تقریباً منسوخ شده است؛ اما همچنان برخی از شرکت‌ها برای حفظ مشتریان حوزه کاری خود از این روش برای معرفی محصول جدید استفاده می‌کنند.

متخصص SEO و SEM از پردرآمدترین شغل های دیجیتال مارکتینگ

متخصص SEO

SEO و SEM از ابزارهای ضروری برای کسب موفقیت در کسب‌وکارهای اینترنتی است. اگر این ابزارها به درستی به کار گرفته شوند و تمام قوانین بهینه‌سازی وب‌سایت به درستی رعایت شود، سایت اینترنتی یک شرکت می‌تواند به یکی از پربازدیدترین وب‌سایت‌ها در گوگل تبدیل شود. از این رو امروزه شرکت‌های بسیاری برای قرار گرفتن در نتایج جستجوی اولیه در اینترنت اقدام به استخدام متخصصان این حوزه کاری می‌کنند. پس برای ورود به این نوع شغل های دیجیتال مارکتینگ باید دارای مهارت تخصص و خلاقیت باشید تا درآمد بیشتری را کسب کنید.

نویسنده یا تولیدکننده محتوا

در صورتی یک وب‌سایت مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد که دارای محتواهای جذاب باشد. بنابراین یک نویسنده یا تولیدکننده محتوا با نوشتن مقالات مختلف در حوزه کاری یک وب‌سایت و شبکه اجتماعی با رعایت قوانین SEO می‌تواند به معرفی محصول به مخاطب کمک کند. این محتواها در اشکال مختلفی همچون پست‌های وبلاگی، فایل‌های ویدئویی، پادکست‌ها، اینفوگرافیک‌ها و غیره تولید می‌شوند.

تحلیلگر داده

همه شرکت‌ها، به دنبال تحلیل و بررسی عملکرد خود از طریق داده‌های جمع‌آوری‌شده هستند. بنابراین یک تحلیلگر داده می‌تواند تمام این داده‌هایی که مربوط به میزان فعالیت در بستر اینترنت است را با استفاده از ابزارهای پیچیده‌ای پردازش کرده و زمینه تدوین استراتژی‌های کاربردی و عملی را فراهم سازد.

استراتژیست محتوا

استراتژیست محتوا نیز از شغل های دیجیتال مارکتینگ پرطرفدار است که تشخیص می‌دهد که تولید چه محتواهایی برای مخاطب هدف مناسب است. همچنین تخمین زمان انتشار محتوا نیز از زمینه‌های کاری یک استراتژیست است تا نتیجه مطلوب حاصل شود و مخاطب از آن استقبال کند.

مهارت‌های مورد نیاز شغل های دیجیتال مارکتینگ

افراد برای ورود به هر نوع کسب‌وکاری نیاز به کسب مهارت دارند تا بتوانند در آن حوزه کاری موفق عمل کنند. حال افرادی که متقاضی ورود به شغل های دیجیتال مارکتینگ هستند باید از مهارت و تخصص لازم در این زمینه برخوردار باشند. در ادامه برخی از مهارت‌های مورد نیاز در این حیطه کاری را بیان خواهیم کرد.

مهارت نویسندگی و نوشتن

مهارت نویسندگی

توانایی نوشتن یک متن تبلیغاتی و محتوای جذاب مخاطب پسند یکی از مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز مشاغل دیجیتال مارکتینگ است. برای کسب مهارت در امر نویسندگی باید دایره اطلاعات گسترده، تمرکز بالا و خلاقیت زیادی داشته باشید که بتوانید با آن متن مخاطب را متقاعد و ترغیب به دریافت خدمات و خرید محصول کنید.

مهارت فروش در شغل های دیجیتال مارکتینگ

در شغل های دیجیتال مارکتینگ، داشتن مهارت و قدرت فروش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین جهت کسب موفقیت در بازار دیجیتال نسب به سایر رقبا باید مهارت فروش خود را با مشورت با افراد با تجربه افزایش دهید.

قدرت مدیریت و رهبری

بازاریابی دیجیتال یک کار تیمی است بنابراین برای مدیریت تیم خود برای تحقق اهداف ترسیم‌شده باید قدرت رهبری در شغل مورد نظر را داشته باشید. بهره‌مندی از مهارت مدیریت و رهبری به شما کمک می‌کند که تیم خود را در مسیر درست هدایت کنید و همه اعضای گروه برای هدف خاصی تلاش کنند.

مهارت تحلیل و بررسی

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های موردنیاز برای شغل‌های دیجیتال مارکتینگ داشتن مهارت و توانایی تحلیل و تجزیه داده‌ها است. با استفاده از این مهارت می‌توانید نیاز مشتریان و فرصت‌های بازاریابی را شناسایی کنید و استراتژی هدفمندی را برای رسیدن به آن اهداف تدوین کنید.

مهارت برنامه‌نویسی

مهارت برنامه‌نویسی

یکی از مهارت‌های مهم و کلیدی در شغل های دیجیتال مارکتینگ برنامه‌نویسی و کدنویسی تحت وب است که در حال حاضر طرفداران بسیاری دارد. افراد دارای دانش و مهارت برنامه‌نویسی می‌توانند در زمینه‌های مختلف بازاریابی دیجیتال فعالیت کنند و به کسب درآمد مناسبی برسند.

مهارت ایده‌پردازی و خلاقیت در شغل های دیجیتال مارکتینگ

یکی از لازمه‌های کسب موفقیت در بازاریابی دیجیتال در کنار داشتن تخصص و آشنایی با ابزارهای مختلف، داشتن خلاقیت و قدرت ایده‌پردازی در حوزه‌های مختلف است. بنابراین یک بازاریاب دیجیتال باید بتواند ایده‌های جدید، کاربردی و خلاقانه‌ای را برای پیشرفت سریع‌تر و متمایزتر از سایر رقبا ارائه دهد.

توانایی و مهارت حل مسئله

افراد فعال در شغل‌های دیجیتال مارکتینگ باید هنگام بروز مشکلات ضمن حفظ روحیه اعتماد به نفس در خود باید توانایی حل مسائل با استفاده از ایده‌پردازی و خلاقیت را داشته باشند. با استفاده از این مهارت می‌توانند از زیان و آسیب دیگر اعضای تیم و یا مجموعه خود جلوگیری کنند. در این رابطه می‌توانید از مشورت افراد با تجربه بهره بگیرید تا مسیر حل مشکلات طولانی نشود.

داشتن مهارت همکاری

داشتن مهارت همکاری در شغل های دیجیتال مارکتینگ

کسب موفقت در بازاریابی دیجیتال نیاز به تلاش جمعی افراد متخصص در حوزه‌های کاری مختلف دارد. پس یکی از مهارت‌های موردنیاز شغل های دیجیتال مارکتینگ داشتن مهارت‌های همکاری قوی با دیگر اعضا است.

چالش‌های شغل های دیجیتال مارکتینگ

افرادی که در شغل های دیجیتال مارکتینگ وارد می‌شوند، اغلب با چالش‌هایی روبرو خواهند بود. در ادامه سه چالش بزرگ بازار کار دیجیتال مارکتینگ را بیان خواهیم کرد:

  1. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های صاحبان برند در بحث دیجیتال مارکتینگ گسترش رسانه‌های آنلاین اعم از شبکه‌های اجتماعی، سرویس‌های ایمیل، وب‌سایت‌های ترند و … در هر حیطه کاری است. بنابراین باید با توجه به نیاز مخاطبان خود یک پلتفرم دیجیتال برای تبلیغات و برندسازی در نظر گرفت.
  2. دومین چالش شغل‌های دیجیتال مارکتینگ این است که نتیجه کار در بلندمدت نمایان خواهد شد. بنابراین نیاز به تدوین یک استراتژی و برنامه بلندمدت جهت تولید محتوای با کیفیت است. در این مسیر جهت کسب موفقیت باید هزینه کنید و شناخت کافی از مخاطبان خود داشته باشید. البته سعی کنید از راهنمایی متخصصان در این حوزه کمک بگیرید.
  3. سومین چالش در مشاغل دیجیتال مارکتینگ این است که مخاطبان با حجم زیاد تبلیغات و اطلاعات در فضای مجازی روبرو هستند و این اتفاق سبب کم شدن اعتماد مصرف‌کننده شده است. بنابراین تولید محتواهای با کیفیت و واقعی با چاشنی خلاقیت در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند مخاطب را مشتاق به دریافت خدمات از شما کند.

میزان درآمد شغل‌ های دیجیتال مارکتینگ چقدر است؟

میزان درآمد شغل‌ های دیجیتال مارکتینگ چقدر است؟

درآمد شغل های دیجیتال مارکتینگ بستگی به میزان مهارت، تخصص و تجربه افراد دارد و می‌تواند ارقام متفاوتی را شامل شود. بنابراین افراد تازه‌کاری که اخیراً وارد حوزه بازاریابی دیجیتال شده‌اند، درآمد آن‌ها حداقل خواهد بود.

اما با کسب تجربه در صورتی که در پست مدیر بازاریابی دیجیتال مشغول به کار شوید، درآمد شما علاوه بر حقوق ثابت می‌تواند با پورسانت نیز همراه باشد. پس قبل از اینکه به سطح درآمد خود فکر کنید، بهتر است که در راستای ارتقاء دانش، تخصص و مهارت خود قدم بردارید. همچنین تمرکز خود را بر روی ساخت رزومه قوی، ارائه نمونه کارهای خوب و همکاری با برندهای معتبر بگذارید تا به تناسب آن‌ها حقوق بیشتری دریافت کنید.

جمع‌بندی مبحث شغل های دیجیتال مارکتینگ

طبق آنچه در مطالب بالا گفته شد، شغل های دیجیتال مارکتینگ نیاز به کسب مهارت‌های لازم در زمینه بازاریابی دیجیتالی دارد و از طرفی دیگر روحیه کار تیمی حرف اول در این نوع مشاغل را می‌زند. بنابراین در صورت داشتن دانش کافی در تمام کسب‌وکارها می‌توانید در دنیای پررقابت خرید و فروش آنلاین حضور پیدا کنید.

اگر در این زمینه نیاز به اطلاعات بیشتر دارید که چگونه باید در شبکه های اجتماعی مخاطب جذب کنید و فروش انجام دهید، ما در دوره گرگ اینستاگرام یک آموزش کامل و جامع به شما ارائه می‌کنیم و قول یک مشاوره رایگان را به شما می‌دهیم که با خیال راحت برای شرکت در این دوره تصمیم بگیرید.

برای مشاوره، فرم زیر را پر کنید.

"*" indicates required fields

لطفا با حروف فارسی و با دقت وارد کنید
لطفا شماره موبایل خود را با صفر وارد کنید

برای دریافت مطالب جدید در پیج اینستاگرام و کانال تلگرام جاوید مقدم عضو شوید.

حتما نظراتتان را زیر این مطلب بنویسید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *