fav-logo

جاوید مقدم

Search
Close this search box.

وبلاگ

آموزش بازاریابی بلاگ دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

what-is-digital-marketing

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

حتماً تا به‌ حال اصطلاح بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ به گوشتان خورده است. در هر صفحه‌ای در شبکه‌های اجتماعی که می‌بینید اثری از بازاریابی دیجیتال است. صدها تعریف برای این اصطلاح وجود دارد و هر فرد و شرکتی بر اساس خدمات خود آن را شرح می‌دهند. اما تعریف درست کدام است؟ در ادامة این مقاله به شما خواهیم گفت که دیجیتال مارکتینگ چیست؟ و با بازاریابی دیجیتال به زبان ساده آشنا خواهید شد.

تعریف دیجیتال مارکتینگ چیست؟

تعریف دیجیتال مارکتینگ چیست؟

این مقاله با هدف ارائه تعریف و تعیین مرز برای بازاریابی دیجیتال نوشته نشده، بلکه در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی را خدمت شما عزیزان که می‌خواهید در صنعت بازاریابی دیجیتال فعالیت کنید، ارائه دهیم و بگوییم که اهمیت دیجیتال مارکتینگ چیست؟ بازاریابی دیجیتال اهمیت زیادی برای فروشگاه‌ها و شرکت‌ها دارد. در حال حاضر هر کسب‌وکاری از مارکتینگ استفاده می‌کند، با این ‌وجود بازاریابی تنها به خرید و فروش محصولات یا خدمات محدود نمی‌شود و شامل تبلیغات هم است.

بر اساس گفته Hubspot، بازاریابی یا مارکتینگ فعالیتی در راستای تبلیغ و فروش محصولات یا خدمات است. به کمک بازاریابی دیجیتال اجناس و خدمات یک فروشگاه یا شرکت به بهترین نحو به فروش می‌رسد و راندمان نهایی افزایش می‌یابد.

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

فکر می‌کنید دیجیتال مارکتینگ چیست و از چه زمانی از آن استفاده می‌شود؟ بازاریابی دیجیتال از ۱۰۰ سال گذشته آغاز شده است و شاید این مسئله برای شما عجیب به نظر بیاید. اولین ‌بار مهندس برقی در ایتالیا به نام گوگللیمو مارکونی، رادیو را اختراع کرد. این شخص به کمک قانون مارکونی نشان داد که نحوه کار با رادیو چگونه است و به ‌این ‌ترتیب استفاده از رادیو کم‌کم میان افراد جا افتاد.

پس از آن شرکت‌ها دریافتند که به کمک رادیو امکان تبلیغ محصولات و خدماتشان به مخاطبان وجود دارد؛ بنابراین آغاز به تبلیغ در این رسانه محبوب آن دوران کردند. خیلی طول نکشید که افراد متوجه شدند این روش بسیار نتیجه‌بخش است و به کمک آن می‌توان فروش را بسیار افزایش داد.

با پیدایش رادیو اولین نشانه‌های دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال ظهور پیدا کرد. اصطلاح بازاریابی دیجیتال اولین ‌بار در سال ۱۹۹۰ مطرح شد. گروهی به نام SoftAd در اقدامی جالب، روش تبلیغاتی چند شرکت خودروسازی تغییر دادند و توانستند در فروش محصولات به موفقیت بالایی دست پیدا کنند.

فرق بین بازاریابی دیجیتال (آنلاین) و بازاریابی سنتی (آفلاین)

اگر برایتان سوال ایت که تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ چیست، باید بگوییم که در مارکتینگ سنتی افراد به کمک تبلیغات توسط آگهی‌ها، بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، تبلیغات چاپی، تبلیغات روزنامه‌ها و… محصولات خود را به فروش می‌رسانند. هزینه تبلیغاتی در این روش گران است و از آنجا که امکان هدف قرار دادن جامعه خاصی در این روش وجود ندارد، گاهی این هزینه‌ها هدر خواهند رفت و برندسازی چندان مناسب نیست. از طرف دیگر نتایج نهایی به‌دست‌آمده از این نوع بازاریابی بسیار سخت و دشوار به دست می‌آید.

بازاریابی سنتی

تفاوت آن با دیجیتال مارکتینگ چیست؟ در روش بازاریابی دیجیتال که روشی جدید نسبت به متدهای سنتی است، محصولات و خدمات از طریق سئو، شبکه‌هایی اجتماعی، پی پی سی و تبلیغات کلیکی تبلیغ می‌شوند‌ که بسیار به‌صرفه‌تر از روش‌های سنتی است. شما از این طریق می‌توانید با کمترین هزینه بیشترین میزان تبلیغ را در بین جامعه هدف خود انجام دهید. امکان هدف‌گیری مشتریان خاص در این روش وجود دارد؛ بنابراین برندسازی روشی بسیار کارآمد و سریع خواهد بود. در بازاریابی دیجیتال به راحتی می‌توانید با ابزارهای تحلیلی اندازه گیری هی مربوطه را انجام دهید.

چه زمانی از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم؟

چنانچه قصد دارید به گروه خاصی از مخاطبین در دنیا دسترسی پیدا کنید، ما به شما استفاده از بازاریابی دیجیتال را توصیه می‌کنیم. با این روش به ‌سرعت اطلاعات مناسبی از جامعه هدف خود کسب خواهید کرد و کمپین‌های بازاریابی مؤثرتری را به وجود خواهید آورد. اما با وجود تمام این تعاریف و مزیت‌های گفته شده، هنوز هم بازاریابی سنتی وجود دارد.

روش سنتی بیشتر میان مخاطبان مسن‌تر یا محلی طرف‌دار دارد؛ در نتیجه اگر می‌خواهید به این دسته افراد دسترسی پیدا کنید، روش‌های بازاریابی سنتی گزینه سازنده‌تر و بهتری برای شما خواهد بود. میان انتخاب بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ، حتماً لازم نیست یکی بهتر از دیگری باشد؛ چون هر یک اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند و برای انتخاب هریک در ابتدا باید مخاطبین خود را بشناسید.

انواع بازاریابی دیجیتال

تا اینجا احتمالا دریافته‌اید که دیجیتال مارکتینگ چیست؟ بازاریابی دیجیتال به عبارت ساده به معنی استفاده از ابزارهای الکترونیکی جهت بازاریابی محصولات یا خدمات است که به شکل آنلاین یا آفلاین انجام می‌شود. این روش تبلیغاتی از چندین زیرمجموعه مختلف تشکیل شده است که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد. در دنیای امروز با پیشرفت تکنولوژی و اینترنت محبوبیت بازاریابی آنلاین برای نسل جدید جذابیت بیشتری دارد و بیشتر افراد به این نوع بازاریابی دسترسی دارند.

تقریباً هر فردی در فضای مجازی دارای یک اکانت اجتماعی است. این موضوع برای نسل‌های قبل یعنی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها کمی سخت و پیچیده به نظر می‌رسد؛ بنابراین این دسته از افراد تمایل به استفاده از بازارهای سنتی و روش‌های آفلاین نظیر تابلوهای تبلیغاتی، روزنامه‌ها و تبلیغات تلویزیونی و رادیویی را دارند. از نظر این گروه جامعه، روش‌های آفلاین قابل‌اعتمادتر و محبوب‌تر است. اما این موضوع کاملاً به سلیقه افراد و میزان راحتی آن‌ها مربوط است.

با وجود پیشرفته شدن دستگاه‌های الکترونیکی، کمپانی‌های الکترونیک هم مدام در حال رقابت و گسترده شدن هستند. آن‌ها به ‌منظور گسترش بازارشان، استفاده از محصولات و کاربرد آن‌ها را به مشتریان نشان می‌دهند و با این روش بازاریابی دیجیتال آفلاین به ‌مرور از خاطره‌ها خواهد رفت.

بازاریابی آفلاین نسبت به آنلاین ضعیف‌تر است و نتایج دقیقی را در اختیار بازاریاب قرار نمی‌دهد؛ بنابراین آن‌ها مجبورند خودشان کالاها و خدماتی که پرطرف‌دار هستند را بررسی کنند و تشخیص دهند. استفاده از بازاریابی آنلاین به‌ مراتب آسان‌تر از آفلاین است و پیش‌بینی بازده سرمایه‌گذاری (ROI) در دیجیتال مارکتینگ آنلاین کاملاً امکان‌پذیر است.

انواع کانال‌های بازاریابی دیجیتال و آنلاین

انواع کانال‌های بازاریابی دیجیتال و آنلاین

همان‌طور که گفته شد بازاریابی آنلاین از چند روش تبلیغاتی و چندین زیرمجموعه تشکیل شده است و انواع متنوعی از کانال‌های بازاریابی در دنیا وجود دارد. در واقع این کانال‌ها پلتفرم‌های دستیابی به مخاطبان هدف متناسب با برند هستند و کسب‌وکار را به اهداف بازاریابی خود نزدیک می‌کنند. دیجیتال مارکتینگ بسته به شرایط و نیاز شما و مخاطبین استفاده می‌شود و بهترین روش‌ها را برای رسیدن به یک هدف خاص برای شما فراهم می‌کند. انواع کانال‌های مارکتینگ آنلاین عبارت‌اند از:

اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال

اما استفاده از بازاریابی دیجیتال چرا اهمیت دارد؟ امروزه استراتژی بازاریابی کاملاً به دیجیتال مارکتینگ وابسته است و به کمک این روش تبلیغاتی فروش و درآمد حاصل از آن افزایش خواهد یافت. با کمک این نوع مارکتینگ برند شما محبوبیت بیشتری به دست خواهد آورد و چشم‌اندازهای کسب‌وکار شما بهبود می‌یابد.

همچنین این شیوه بازاریابی به رابطه بهتر با مشتریان و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) کمک می‌کند و فرصت‌های شغلی گسترده و پویایی را تولید خواهد کرد. با کمک بازاریابی دیجیتال کسب‌وکار شما در SERP موتور جستجو بهتر دیده می‌شود. در ادامه ۹ علت اهمیت بازاریابی دیجیتال را با هم بررسی خواهیم کرد:

۱. نرخ رو به ‌رشد بازارهای دیجیتال

بازاریابی آنلاین نوعی فناوری با سرعت بالا است که پیوسته در حال تحول و تغییر است. این بازاریابی فرصت‌های شغلی فراوانی را برای افراد ایجاد می‌کند و از دهه ۱۹۹۰ تا به امروز، نیمی از وضعیت معیشت و روند فناوری را به خود اختصاص داده است.

۲. فرصت‌های شغلی متنوع

بازار کار دیجیتال مارکتینگ همان‌طور که گفته شد، گزینه‌های شغلی فراوانی را حتی برای افراد خانه‌دار و دورکار فراهم می‌کند. درآمد این کار نیز قابل‌توجه است و بر اساس تلاش فردی بالا می‌رود. با گسترش و توسعه فناوری، آگهی استخدام بیشتری در این حوزه به چشم می‌خورد.

۳. راهی آسان برای شروع یک کسب‌وکار خلاقانه

شروع یک کسب‌وکار

به کمک شبکه‌های اجتماعی ای مثل یوتیوب، اینستاگرام و حتی با ایجاد وبلاگ به ‌راحتی می‌توان کسب‌وکار و بازاریابی دیجیتال را رونق داد و با تدوین یک استراتژی مناسب، برترین کانال بازاریابی را به مخاطبان هدف خود معرفی کرد.

۴. پیشرفت آسان در قیف فروش دیجیتال

اینستاگرام، لینکدین و یوتیوب می‌توانند برای وب‌سایت شما ترافیک بالایی را رقم بزنند و مخاطبین فراوانی را از سراسر دنیا به سمت شما جذب می‌کنند. این شبکه‌های اجتماعی حتی قادرند به‌ خوبی محصول و خدمات شما را تبلیغ کنند و مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل کنند.

۵. جذب آسان مخاطب در بسترهای اینترنتی

زمانی که تمرکز کاری شما بر روی بازاریابی دیجیتال است، دیگر راه برگشتی وجود ندارد. به کمک این روش مخاطبان بسیاری را به برند خود جذب کنید و معروف و معروف‌تر شوید.

۶. شکاف مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال از جهت آن که در حال ‌رشد است، تقاضای زیادی هم برای آن وجود دارد. حتی اگر شما فردی تازه‌کار باشید و متخصص و حرفه‌ای هم نباشید، باز می‌توانید با استمرار فعالیت و کسب تجربه جایگاه خود را در این حوزه بیابید.

این بازار نو رشد سبب شده تا افراد با شکاف مهارت‌های دیجیتال مواجه شوند. در واقع شکاف مهارت دیجیتال تفاوت میان مهارت‌های مورد نیاز برای انجام کار و مهارت‌هایی که یک فرد دارد، است. افرادی که با شکاف مهارتی استخدام می‌شوند، توانایی لازم را برای پیش ‌بردن امور را ندارند و همین دلیل باعث نیاز به حضور متخصصان را بیشتر می‌کند.

۷. تطبیق‌پذیری

بعد از آن که بر مهارت‌های برتر دیجیتال مارکتینگ مسلط شدید، بد نیست تا با مهارت‌های دیگری هم آشنا شوید. اگر در یک حوزه تخصص دارید، برای پیشرفت و تغییر جایگاه خود و ورود به شاخه‌های دیگر نیاز به یادگیری مهارت‌های مختلف مرتبط با آن حوزه کاری را دارید. تطبیق‌پذیر باشید تا گزینه‌های و فرصت‌های شغلی زیادی نصیبتان شود.

۸. تحول در دیجیتال مارکتینگ

در بازاریابی دیجیتال همیشه نکات جدید برای یادگیری وجود دارد، پس بهتر است تا یک منبع معتبر را برای یادگیری خود انتخاب کنید تا امکان خلاقیت شما در حوزه بازاریابی تقویت شود. می‌توانید از مؤسسات بازاریابی معتبر و دوره‌های آموزشی مرتبط اطلاعات متنوعی کسب کنید.

بازاریابی دیجیتال

۹. پشت سر گذاشتن رقیبان

تطبیق بازاریابی آنلاین با شرکت شما یک مسئله مهم است که به شما این امکان را می‌دهد تا شرکت و چشم‌اندازتان را بشناسید. حتی اگر محتوا و وب‌سایت شما عالی باشد، باز هم امکان دارد به دلیل مطلع نبودن از روند فعلی بازار، نتیجه مورد نظر را دریافت نکنید.

ویژگی اصلی دیجیتال مارکتینگ چیست؟ مشاهده ترافیک سایت

اکنون که با انواع کانال‌های بازاریابی دیجیتال و خصوصیات آن آشنا شدید، بد نیست تا با مهم‌ترین ویژگی آن یعنی مشاهده ترافیک وب‌سایت، آشنا شوید. این ویژگی به جهت مشخص‌ کردن تعداد دقیق کاربران جذب شده به سایت شما و زمانی که در وب‌سایت صرف می‌کنند، مفید است. به کمک مشاهده ترافیک وب‌سایت خود امکان مطلع شدن از تعداد صفحاتی که توسط مخاطبان مشاهده شده است، وجود دارد.

این موضوع به بازاریابان کمک می‌کند تا انرژی و وقت خود را بر محصولات و خدماتی که میان مشتریان محبوب هستند بگذارند و بهتر موضوعات را اولویت‌بندی نمایند. این خصوصیت قابل‌ پیگیری بوده ولی در روش آفلاین، پس از ارائه بروشورها هرگز نمی‌توانید مخاطبین ویژه را شناسایی کنید.

وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ چیست؟

مدیر دیجیتال مارکتینگ کسی است که بر اساس هدف و بودجه شرکت اقدام به افزایش بازدید سایت، جذب مشتری و معروفیت برند می‌کند. حالا وظیفه‌های یک مدیر دیجیتال مارکتینگ چیست؟ وظیفه یک مدیر با تجربه در این حیطه این است که بر روی شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) متمرکز شود و بر اساس آنها بازدهی هر کمپین را در کانال‌های متنوع بسنجد.

در یک کسب‌وکار کوچک و نوپا احتمال دارد یک بازاریاب دیجیتال کوچک مدیریت را برعهده داشته باشد؛ این موضوع در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ‌تر مهم‌تر بوده و نیازمند مدیران حاذق و متخصصان با تجربه است.

بودجه مورد نیاز دیجیتال مارکتینگ

بودجه مورد نیاز دیجیتال مارکتینگ چیست؟

مقدار بودجه موردنیاز برای بازاریابی دیجیتال به استراتژی و برنامه‌های شما بستگی دارد. در دسته اول که بازاریابی دیجیتال از نوع آفلاین است، هزینه‌ها تا حدودی بالا است. قیمت سرسام‌آور تبلیغات تلویزیون بسیاری از افراد را از این روش منصرف می‌کند. در مقابل تبلیغات آنلاین دیجیتال روشی بسیار کم هزینه است. کانا‌‌ل‌های سئو، شبکه‌های اجتماعی یا بازاریابی محتوایی ابزارهای مناسبی برای توسعه کسب‌وکار شما با کمترین بودجه محسوب می‌شوند.

خوشبختانه نسبت به بازخوردی که از روش آنلاین می‌گیرید، هزینه کمی را پرداخت می‌کنید. استفاده از کانال‌های تبلیغاتی کلیکی هم مؤثر است، با این روش آمار بازدید از سایت شما بالا می‌رود و می‌توانید بر اساس بودجه موردنظر خود برای افزایش سرعت پیشرفت به‌ ازای هر کلیک ۵۰ تومان یا روزانه ۱۰۰۰۰ تومان برای اعضای کمپین خود طراحی کنید تا مخاطبین بیشتری را جذب خود کنید.

نتیجه‌گیری

هر کسب‌وکار قصد دستیابی به سود بیشتر را دارد و برای رسیدن به آن باید بداند که چه روش‌هایی را باید به کار ببرد تا تصمیمات درستی بگیرد. بنابراین آشنایی با اصطلاح دیجیتال مارکتینگ بسیار به تولیدکنندگان و فروشندگان توصیه می‌شود. این روش همان‌طور که گفته شد استفاده از هر نوع وسیله الکترونیکی و دیجیتال جهت تبلیغ و بازاریابی است.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد. شما می‌توانید برای کسب مهارت و نتیجه بهتر در حوزه کار خود و همچنین آشنایی بیشتر با بازاریابی دیجیتال از دوره‌ها و محصولات آموزشی ما استفاده کنید. یکی از کانال‌ها برای شروع بازاریابی دیجیتال، اینستاگرام است. ما صفر تا صد کسب و کار در اینستاگرام را به شما آموزش می‌دهیم.

جهت مشاوره رایگان در این زمینه، فرم زیر را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود.

"*" indicates required fields

لطفا با حروف فارسی و با دقت وارد کنید
لطفا شماره موبایل خود را با صفر وارد کنید

برای دریافت مطالب جدید در پیج اینستاگرام و کانال تلگرام جاوید مقدم عضو شوید.

حتما نظراتتان را زیر این مطلب بنویسید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *