fav-logo

جاوید مقدم

Search
Close this search box.

وبلاگ

آموزش بازاریابی بلاگ تبلیغات دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی ویروسی چیست؟

What-is-viral-marketing

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی دقیقاً چه کار می‌کند؟

“ویروسی” به چیزی اطلاق می‌شود که به سرعت و به طور گسترده در بین مخاطبان خود پخش می‌شود. بازاریابی ویروسی یک شرکت، عمدی است، اگرچه توزیع پیام بازاریابی آن به صورت ارگانیک انجام می‌شود. به این ترتیب، رسانه‌های اجتماعی، اکوسیستم کاملی را برای بازاریابی ویروسی فراهم کرده‌اند، اگرچه این بازاریابی ریشه در بازاریابی سنتی دهان‌به‌دهان دارد.

گستردگی روزافزون شبکه‌های اجتماعی از جمله: یوتیوب، توییتر، اینستاگرام، اسنپ چت، فیسبوک و… باعث موفقیت هرچه بیشتر بازاریابی ویروسی و افزایش کارآمدی آن شده است.

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی وایرال چیست؟

بازاریابی ویروسی به دنبال انتشار اطلاعات در مورد یک محصول یا خدمات از فردی به فرد دیگر از طریق دهان‌به‌دهان یا اشتراک‌گذاری از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی یا ایمیل است. هدف بازاریابی ویروسی الهام ‌بخشیدن به افراد برای به اشتراک گذاشتن پیام بازاریابی با دوستان، خانواده و سایر افراد است تا رشد تصاعدی در تعداد دریافت‌کنندگان آن ایجاد شود.

  • اینترنت و ظهور رسانه‌های اجتماعی تعداد پیام‌های ویروسی را در قالب میم‌ها، اشتراک‌گذاری، لایک و فوروارد به شدت افزایش داده است.
  • هنگامی که چیزی وایرال (ویروسی) شد، به ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه پیام ما را به مخاطب می‌رساند.
  • بازاریابی ویروسی می‌تواند دسترسی یک شرکت به مشتریان و در نهایت پایگاه مشتری آن را افزایش دهد.

در بازاریابی ویروسی مهارت کسب کنید تا دنیایی از کاربران را مجذوب خود کنید

در تئوری، اجرای یک کمپین بازاریابی ویروسی بسیار ساده است. شما یک ویدیو یا نوع دیگری از محتوایی را ایجاد می‌کنید که برای مخاطب هدف شما جذاب باشد، آن را در اینترنت قرار می‌دهید و آن را تبلیغ می‌کنید. حالا تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که منتظر بمانید تا فیوز روشن شود و کاربران شروع به اشتراک‌گذاری محتوای شما کنند. برای عملکرد بهتر در تولید انواع محتوا می‌توانید مقاله بازاریابی محتوا را هم مطالعه کنید.

در برخی موارد، بازاریابی ویروسی به طور تصادفی اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال، هنگامی که یک ویدیو توسط یک شخص آپلود می‌شود، ناگهان محبوب می‌شود و شروع به پخش در سراسر اینترنت می‌کند. استراتژی بازاریابی ویروسی به دو صورت اتفاق می‌افتد: قابل مشاهده و پنهان. در حالت اول، کاربر از همان لحظه اول متوجه می‌شود که در حال مشاهده تبلیغات یا محتوای برند است، در حالی که در دومی، مشارکت برند بعداً آشکار می‌شود. یعنی کاربر در ابتدا متوجه تبلیغاتی بودن محتوا نمی‌شود.

اگر در بازاریابی ویروسی از تکنیک‌های بازاریابی پنهان استفاده می‌کنید، بسیار مهم است که مراقب باشید کاربر خود را فریب ندهید. مهم نیست چه استراتژی را انتخاب می‌کنید، به یاد داشته باشید که هرگز نمی‌خواهید “هرزنامه (اسپم)” شوید یا در چشم مخاطب خود منفور شوید.

پس بهتر است در مورد محتوای خود زیاده‌روی نکنید. به جای اینکه پیام خود را بارها و بارها تکرار کنید، بهترین استراتژی این است که محتوای خلاقانه بسازید و مکان و زمان مناسبی برای انتشار پیدا کنید و اجازه دهید “فیوز ویروسی” خودش روشن شود.

بازاریابی ویروسی

مثال‌هایی از بازاریابی ویروسی

یکی از نمونه‌های پرکاربرد بازاریابی ویروسی اولیه Hotmail است، سرویس ایمیل رایگان مبتنی بر وب که در سال ۱۹۹۶ راه‌اندازی شد و در پیام‌های ارسال‌شده، کاربران به وسیله یک لینک دعوت می‌شدند تا برای ایجاد یک حساب کاربری ثبت‌نام کنند. این بازاریابی به سرعت جای خودش را در شرکت‌ها باز کرد.

چالش سطل یخ

یکی از موفق‌ترین نمونه‌های بازاریابی ویروسی: چند سال پیش، انجمن ALS چالش سطل یخ را برای افزایش آگاهی در مورد شرایط و افزایش بودجه برای تحقیقات پزشکی راه‌اندازی کرد. چالش این بود که از خودتان فیلم بگیرید که یک سطل آب یخ روی سرتان می‌ریزید و سپس سه نفر دیگر را برای انجام همین کار تگ و دعوت می‌کنید.

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از جمله افراد مشهوری مانند اپرا، بیل گیتس و دوناتلا ورساچه در آن شرکت کردند. این چالش موفقیت بزرگی بود و بیش از ۱۱۵ میلیون دلار کمک مالی دریافت کرد. در کلیپ زیر می‌توانید نحوه انجام این چالش توسط بیل گیتس را ببینید.

[pars-player mp4=”https://s2.javidmoghaddam.com/clips/Bill-Gates-ALS.mp4″ id=”38059956″]

راه‌های احمقانه برای مردن dumb ways to die

در سال ۲۰۱۲، قطارهای مترو استرالیا می‌خواست راهی برای تشویق مردم به حرکت ایمن در اطراف قطارها بیابد. مک کان در استرالیا به جای رفتن به مسیر سنتی تبلیغات (که در این مورد ممکن بود تبلیغ ترسناک شود و جواب هم ندهد)، تصمیم گرفت به تبلیغات مترو و قطار شادابی بی‌افزاید و موفق شد در سریع‌ترین زمان Dumb Ways to Die را ارائه کند. این هم یکی از نمونه‌های موفق بازاریابی ویروسی بود. کلیپی که در زیر مشاهده می‌کنید مربوط به این تبلیغات است.

[pars-player mp4=”https://s2.javidmoghaddam.com/clips/Dumb-Ways-to-Die.mp4″ id=”38337835″]

این ویدئو در سرتاسر جهان به اشتراک گذاشته شد و بیش از ۶۰ میلیون دلار از طریق رسانه‌ها دریافت کرد. اما مهم‌تر از همه، پیام ویدیو باعث شد مردم نسبت به مسائل ایمنی در اطراف قطارها بیشتر آگاه شوند و در نتیجه تصادفات ریلی ۲۰ درصد کاهش یابد.

ویژگی‌های بازاریابی ویروسی

همه نمونه‌های بازاریابی ویروسی عمدی یا تصادفی، سه چیز مشترک دارند: پیام، پیام‌رسان و محیط. هر بخش باید برای ایجاد یک کمپین بازاریابی ویروسی موفق استفاده شود. بازاریابی ویروسی می‌تواند توسط هر کسب‌وکاری انجام شود. حتی می‌تواند به تنهایی انجام شود یا بخشی از یک کمپین سنتی بزرگ‌تر باشد.

این کمپین‌ها ممکن است از چندین ابزار (به عنوان مثال، ویدیوها، بازی‌ها، تصاویر، ایمیل، پیام‌های متنی و محصولات رایگان) استفاده کنند، تا احساسات کاربران یا بینندگان را برانگیزند، آگاهی از یک علت ارزشمند را افزایش دهند، و اشتراک‌گذاری آن را آسان‌تر کنند. بازاریابی ویروسی اغلب به کمک یک اینفلوئنسر انجام می‌شود که شبکه بزرگی از دنبال کنندگان دارد.

با کمک شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک “ضریب افزایش نیرو”، بازاریابی ویروسی سریع‌تر از کمپین‌های بازاریابی سنتی است و همچنین هزینه کمتری دارد. از آنجایی که می‌تواند در مدت‌زمان کوتاهی ترافیک زیادی دریافت کند، می‌تواند توجه رسانه‌های اصلی را نیز به همراه داشته باشد از آنجایی که وایرال شدن یک محتوا به تنهایی نمی‌تواند ادامه حیات شما را در این فضا تضمین کند بهتر است با استراتژی محتوا بیشتر آشنا شوید.

۴ مزیت بازاریابی ویروسی

4 مزیت بازاریابی ویروسی

  1. هزینه کم: چیزی که کمپین‌های بازاریابی ویروسی را جذاب می‌کند، این است که کاربران بخش قابل توجهی از کار را برای برند انجام می‌دهند که هزینه‌های توزیع را به شدت کاهش می‌دهد. در این بازاریابی خرید فضای تبلیغاتی یا رسانه‌ای غیرضروری است.
  2. پتانسیل رسیدن به کاربران زیادی را دارد: یک ویدیوی ویروسی در اینترنت این توانایی را دارد که بدون نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد یا تلاش اضافی به مخاطبان در سطح بین‌المللی دست یابد. به همین دلیل، یک شرکت کوچک یا حتی یک فرد به تنهایی می‌تواند وایرال شود.
  3. تهاجمی نیست: در بازاریابی ویروسی، کاربر رسانه‌های اجتماعی کسی است که تصمیم به مشارکت و اشتراک‌گذاری محتوا می‌گیرد، بنابراین احتمال تهاجمی بودن نام تجاری را کاهش می‌دهد. به همین دلیل در مقایسه با انواع دیگر بازاریابی، در این روش برند به خوبی توسط کاربر درک می‌شود، بدون اینکه گاردی نسبت به آن داشته باشد.
  4. به برندسازی کمک می‌کند: اگر محتوای شما به اندازه کافی خلاق و جذاب باشد، کاربران با آن ارتباط شخصی برقرار می‌کنند و آن را با دیگران نیز به اشتراک می‌گذارند و این حرکت در سطح گسترده به برندسازی شخصی یا کسب‌وکار شما منجر می‌شود. بدون شک بازاریابی ویروسی ابزاری بسیار قدرتمند در مورد برندسازی و آگاهی است.

۵ تکنیک کلیدی بازاریابی ویروسی

از آنجایی که هیچ تضمینی وجود ندارد که کمپین بازاریابی شما ویروسی (وایرال) شود، چند استراتژی اثبات‌شده وجود دارد که می‌توانید برای افزایش شانستان آن‌ها را استفاده کنید. از این گذشته، محتوای ویروسی معمولاً به‌طور تصادفی اتفاق نمی‌افتد و اغلب نتیجه توجه دقیق به رفتار مصرف‌کننده است. در این بخش، تکنیک‌هایی را شرح می‌دهیم که می‌توانید با استفاده از آن‌ها محتوای خود را به اندازه کافی ارزشمند کنید که توسط کاربران به اشتراک گذاشته شود.

۱. سریع جلب توجه کنید

توجه کنید که کاربران در هر لحظه‌ای که در فضای مجازی هستند توسط محتواهای زیادی احاطه شده‌اند، فرقی هم نمی‌کند که از موبایل استفاده می‌کنند یا رایانه. بنابراین شما نیاز به یک جلب توجه سریع و خلاقانه دارید تا آن‌ها را به سمت خود بکشانید و در درجه اول باید به صورت متمایز دیده شوید.

داشتن یک عنصر بصری در محتوای بازاریابی ویروسی شما می‌تواند کمک‌کننده باشد. محتوای شما برای وایرال یا همان ویروسی شدن می‌تواند طنز، الهام‌بخش، جسورانه و… باشد.

در کل محتوای شما نیاز دارد که با تغییر نیاز مصرف‌کنندگان تغییر کند. اخیراً، ریلز اینستاگرام، ویدیوهای TikTok و کلاب‌هاوس به طور فزاینده‌ای محبوب شده‌اند. تطبیق استراتژی‌های خود با ترندهای روز به شما کمک می‌کند تا شانس تولید محتوای قوی‌تر و بازاریابی ویروسی تا حد زیادی بالا ببرید.

۲. مخاطبان را با محتوا درگیر و با آن‌ها تعامل کنید

تکنیک کلیدی بازاریابی ویروسی

یک محتوا اگر مخاطبان خود را به مشارکت تشویق نکند به ندرت ویروسی می‌شود. بازاریابی ویروسی زمانی بهترین کار را انجام می‌دهد که برای تعامل و اشتراک‌گذاری آسان مخاطب طراحی شده باشد. حداقل، محتوای شما باید شامل نوعی فراخوان برای اقدام (CTA) باشد که به کاربران بگوید پس از شنیدن پیام شما چه اقدامی باید انجام دهند.

برخی از موفق‌ترین کمپین‌های بازاریابی ویروسی همچنین شامل فرصت‌هایی برای مخاطبان می‌شوند تا نظر بدهند، محتوای خود را ایجاد کنند، یا به ‌طور دیگری همان محتوا را بازی کنند و به اشتراک بگذارند.

۳. احساسات مخاطبان را برانگیزید

مصرف‌کنندگان به شدت تحت تأثیر احساس خود قرار می‌گیرند. وقتی محتوای بازاریابی ویروسی ایجاد می‌کنید که منجر به واکنش احساسی قوی می‌شوید و بینندگان شما بیشتر درگیر می‌شوند.

به برخی از محتوای ویروسی که به یاد دارید فکر کنید. ممکن است باعث خنده یا گریه شما شده باشند. ممکن است برایتان دلگرم‌کننده و الهام‌بخش باشند و یا حس نوستالژی داشته باشند. در برخی موارد، ممکن است محتوا توسط شخص مشهوری به اشتراک گذاشته شده باشد که قبلاً آن را دنبال کرده یا تحسین کرده‌اید. هر کمپین بازاریابی که به ذهنتان می‌رسد، احتمالاً به این دلیل است که به نوعی روی شما تأثیر گذاشته است.

تبلیغاتی که صرفاً اطلاعاتی را ارائه می‌دهند، زمانی که به دنبال ویروسی شدن هستید، به خوبی کار نمی‌کنند، بنابراین مطمئن شوید که به مخاطبان خود کمک می‌کنید چیزی را احساس کنند که آن‌ها را تشویق به عمل و اقدام می‌کند.

۴. پیام را ساده نگه دارید

همه کمپین‌های بازاریابی ویروسی یک چیز مشترک دارند؛ آن هم این که پیام‌های آن‌ها را می‌توان فقط در یک عبارت یا جمله کوتاه خلاصه کرد. داشتن بیش از یک CTA (دعوت به اقدام) یا پیام‌های زیاد می‌تواند باعث سردرگمی یا حواس‌پرتی مخاطبان شما شود و اثربخشی کلی کمپین شما را کاهش دهد. محدود کردن پیام ویروسی خود به یک پیام ساده آن را به‌یادماندنی و قابل انجام می‌کند.

کل محتوای شما نیز باید نسبتاً ساده باشد. هنگام اشتراک‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی، متن خود را با هشتگ بیش از حد منتشر نکنید، چرا که باعث می‌شود ظاهری درهم و برهم ایجاد کند و حواس مخاطب را از پیام اصلی شما منحرف کند. در حالت ایده‌آل، مدت‌زمان ویدیوهای ریلز را بیش از ۳۰ ثانیه نکنید. فقط به اندازه‌ای که پیام خود را بدون هیچ‌گونه پیچیدگی به مخاطب منتقل کنید.

به خاطر داشته باشید که سادگی نباید خلاقیت را محدود کند. هنگام طوفان فکری برای طرح بازاریابی ویروسی خود، خارج از چارچوب و بدون محدودیت فکر کنید تا پیام خود را بیان کنید.

این ویدیوی ویروسی از کمپین «تکامل» Dove که به این برند کمک کرد به دلیل تعهدش به زیبایی واقعی مشهور شود، نمونه‌ای عالی از این است که چگونه می‌توانید پیام بزرگی را بدون گفتن چیزهای زیادی ارسال کنید.

[pars-player mp4=”https://s2.javidmoghaddam.com/clips/dove-evolution.mp4″ id=”40677140″]

۵. اهدافتان را تعیین کنید

در طول یک کمپین بازاریابی ویروسی، مطمئن شوید که تیم شما در پشت صحنه کار می‌کند تا هدف‌گذاری شما را با گذشت زمان افزایش دهد، مخاطبان را دوباره جذب کند و افراد زیادی را بر برند شما متمرکز کند. برای انجام موفقیت‌آمیز این کار، باید اهداف بازاریابی داشته باشید که شما را راهنمایی کنند تا استراتژی خود را در زمان استراتژی بهبود بخشید. البته یک مدیر بازاریابی بر اهداف خود در این زمینه آگاه است. برای آگاهی بیشتر از وظایف مدیر بازاریابی حتماً این مقاله را مطالعه کنید.

هدف بازاریابی ویروسی باید یک هدف مشخص و قابل اندازه‌گیری باشد. به این ترتیب، داده‌های شما می‌تواند به شما بگوید که آیا در مسیر درستی هستید یا نیاز به اصلاحات دارید. به این فکر کنید که می‌خواهید در یک ساعت اول به چند نفر دسترسی پیدا کنید و تا پایان سه هفته چه تعداد اشتراک‌گذاری می‌خواهید. کمپین چگونه باید بر شرکت شما تأثیر بگذارد و سازمان شما چگونه می‌تواند نتایج را دنبال کند؟ انجام برخی تحقیقات بازار در مورد کمپین‌های گذشته رقبای شما می‌تواند به شما کمک کند تا یک هدف واقع‌بینانه را تعریف کنید.

اهداف

سؤالات متداول بازاریابی ویروسی

چگونه نام تجاری خود را ویروسی کنم؟

علاوه بر مواردی که بالاتر اشاره شد، در اینجا نکاتی وجود دارد که به شما کمک می‌کند بازاریابی ویروسی موفقی برای برندتان انجام دهید.

  • مراقب احساسات باشید زیرا آن‌ها نیروی محرکه بازاریابی ویروسی هستند.
  • به جای بی طرفی، موقعیتی را پیدا کنید و به آن بچسبید.
  • خلاق باشید و تبلیغات سنتی نسازید.
  • در داستان‌سرایی مهارت داشته باشید و به دنبال برانگیختن واکنش عاطفی از طرفداران باشید.
  • با یک کمپین متوقف نشوید؛ همچنان مخاطبان خود را درگیر نگه دارید.
  • در نهایت، مطمئن شوید که کمپینی ایجاد می‌کنید که به راحتی و به سرعت قابل اشتراک‌گذاری است و افراد می‌توانند بازخورد ارسال کنند یا سؤال بپرسند.

اگر ویدیوی شما ویروسی شود چگونه می‌توانید درآمد کسب کنید؟

زمانی که ویدیوی شما ویروسی می‌شود یا شما برای کسب‌وکار خودتان تبلیغ می‌کنید که منجر به فروش بیشتر محصول یا خدمت شما می‌شود، یا چون توجه مخاطبین زیادی را جلب کرده‌اید برای شرکت‌های دیگر تبلیغات انجام می‌دهید و در ازای آن پول می‌گیرید. شرکت‌ها یا به سازنده پول می‌پردازند تا برای محصولات یا خدماتشان محتوا تولید کنند یا تبلیغاتی که از قبل توسط شرکت ایجاد شده، در حین یا بعد از ویدیوهای خود تبلیغ می‌کنند.

راه‌های دیگری غیر از موارد ذکر شده برای کسب درآمد از یک ویدیوی ویروسی وجود دارد. برای مثال، سازندگان می‌توانند در ازای مبلغی، به افراد مجوز استفاده از محتوایشان را بدهند که از محتوای آن‌ها استفاده کنند.

چرا شفافیت در بازاریابی ویروسی بسیار مهم است؟

شفاف بودن به معنای صادق بودن در مورد عملیات و انگیزه‌های بازاریابی است. شفافیت در بازاریابی ویروسی مهم است زیرا مصرف‌کنندگانی که بیشتر از کمپین‌های بازاریابی سنتی انتقاد می‌کنند، شرکت‌ها را مسئول اعمال و خریدهای خود می‌دانند. تقریباً ۹۴٪ از مصرف‌کنندگان به شرکت‌هایی که در بازاریابی شفاف هستند وفادار می‌مانند.

Seeding” (کاشتن بذر) در رابطه با یک کمپین بازاریابی ویروسی به چه معناست؟

Seeding یک تکنیک بازاریابی است که در آن شرکت‌ها به طور هدفمند اطلاعات یا محتوای ویروسی را به اینفلوئنسرها یا افراد معروفی که می‌توانند بر ویروسی شدن کمپین تأثیر بگذارند، می‌دهند. اغلب، اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی به عنوان بذرهایی برای انتشار پیام و درخواست اقدام در مورد یک محصول انتخاب می‌شوند.

مراحل شروع یک کمپین بازاریابی ویروسی چیست؟

شروع کمپین بازاریابی ویروسی

  • ابتدا هدف از ویروسی شدن را مشخص کنید. آیا به دنبال بهبود تصویر برند خود یا افزایش آگاهی هستید؟
  • سپس درباره مخاطبان خود اطلاعات بیشتری کسب کنید. گزارش رسانه‌های اجتماعی منبع خوبی از اطلاعاتی است، در مورد آنچه که توسط مخاطب هدف شما ترجیح داده می‌شود.
  • محتوایی که می‌خواهید ویروسی شود باید طوری پیکربندی شود که بتوان آن را به راحتی و به سرعت به اشتراک گذاشت. در غیر این صورت، کمپین احتمالاً در ابتدا شکست خواهد خورد.
  • اطمینان حاصل کنید که محتوایی که می‌خواهید به اشتراک گذاشته شود، ارگانیک و مرتبط باشد.
  • در نهایت، از ترندها و هشتگ ها برای تبلیغ محتوا استفاده کنید. زیرا توجه دنبال کنندگان شما را به خود جلب می‌کند. اما در انجام این کار زیاده‌روی نکنید.

ابزارهای خوب برای کمپین‌های بازاریابی ویروسی چیست؟

ابزارهای زیادی وجود دارد که شرکت‌ها می‌توانند در کمپین‌های بازاریابی ویروسی خود از آن‌ها استفاده کنند. شرکت‌ها می‌توانند انجمن‌هایی را ایجاد کرده و از آن‌ها حمایت کنند، که می‌توان از آن‌ها برای تبلیغ محصولات یا خدمات شما استفاده کرد. قرعه‌کشی‌ها، مسابقات و جوایز را ایجاد و تبلیغ کنید تا سر و صدای زیادی ایجاد کنید و مخاطبان زیادی را جذب کنید.

کلام آخر

بازاریابی ویروسی یک تکنیک ارزان و مؤثر برای افزایش آگاهی و تبلیغ یک برند یا محصول است. شرکت‌ها برای به اشتراک گذاشتن کمپین‌های تبلیغاتی و تجربیات مثبت خود با دیگران به مخاطبان یا کاربران هدف خود وابسته هستند. کمپین‌های بازاریابی ویروسی موفق می‌توانند به رشد شرکت، ورود به بازارهای جدید و افزایش درآمد کمک کنند. شرکت‌ها باید پلتفرم‌های مناسبی را برای تبلیغ انتخاب کنند و محتوای خود را طوری قالب‌بندی کنند که بتوان به راحتی آن را به اشتراک گذاشت.

اگر بازاریابی ویروسی به درستی انجام نشود، می‌تواند نتایج نامطلوبی را به همراه داشته باشد که می‌تواند درآمد را از بین ببرد و اعتبار شرکت را خدشه‌دار کند. البته تمامی بازاریابی‌ها برای موفقیت نیازی به ویروسی شدن ندارند. در مقاله انواع بازاریابی شما می‌توانید با انواع بازاریابی و نحوه کار آن‌ها به خوبی آشنا شوید؛ پس حتما آن را از دست ندهید. امیدواریم که از این مقاله نهایت استفاده را برده باشید.

برای دریافت مطالب جدید در پیج اینستاگرام و کانال تلگرام جاوید مقدم عضو شوید.

حتما نظراتتان را زیر این مطلب بنویسید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *